تجمیع خدمات برخط کتابخانه ملی در سامانه حمد

به گزارش مجله گرگانلند، مظفر پاسدارشیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره رونمایی از سامانه حمد -حافظه ملی دیجیتال ایران- به نام پلتفرم مرکزی ارائه دهنده خدمات دیجیتال سازمان و تجمیع کننده سایر سامانه های سازمان گفت: سامانه حافظه حمد یا حافظه ملی ایرانیان، پلتفرم ارائه خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی است. سامانه حمد یک پلتفرم است که جایگزین چند سامانه فعال در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خواهد شد.

تجمیع خدمات برخط کتابخانه ملی در سامانه حمد

وی ادامه داد: اگر کابران امروز به سرویس های سازمان مراجعه کنند، با چند درگاه و سامانه روبرو می شوند، برای مثال اگر بخواهند به مقالات علمی دسترسی داشته باشند، باید به سامانه ایرانژورنال -سامانه مقالات علمی ایران- مراجعه کنند، اگر بخواهند به نسخه دیجیتال نشریات دسترسی داشته باشند، باید به سامانه سنا -سامانه نشریات ایران- مراجعه کنند، اگر بخواهند به فهرست کتاب ها و اسناد سراسر کشور دسترسی داشته باشند، باید به سراغ سامانه کتابخانه های کشور یا سامانه مراکز اسناد کشور بروند و برای سایر حوزه های دیجیتال باید به سامانه دیجیتال سازمان مراجعه کنند.

پاسدارشیرازی با بیان این مطلب که مخاطب باید براساس هدف و نوع منبعی که نیاز دارد به سامانه ها و شرایط مختلف که برخی نیاز به عضویت دارند، مراجعه کند، توضیح داد: سامانه حمد خدمات این سامانه ها را در یک درگار تجمیع می کند، مخاطب می تواند بعد از این با یک عضویت از تمام خدمات سازمان استفاده کند.

تسهیل دسترسی به منابع به وسیله سامانه حمد

وی با بیان اینکه امکاناتی که سامانه حمد در اختیار مخاطب ها قرار می دهد در دیدگاه نخست، تجمیع خدمات است، گفت: اگر بخواهیم از منظر دیگر به این مساله نگاه کنیم، اعضای سامانه حمد با جست وجوی واحد امکان جست وجو در کلیه منابع دیجیتال سازمان و دسترسی تسهیل شده تر به این منابع را خواهند داشت.

پاسدارشیرازی با اعلام اینکه عضویت تازه کاربران سامانه های فعال در کتابخانه ملی در سامانه حمد نیاز نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سامانه حمد براساس فناوری بلاک چین طراحی شده است، می توانیم با اجازه ناشر، بستر امنی برای استفاده مخاطب از نسخه الکترونیک کتاب و سایر منابع دارای حق مولف را فراهم کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد وکتابخانه ملی با اعلام اینکه تسهیلاتی برای عضویت حضوری در سامانه حمد در نظر گرفته شده است، افزود: برای استفاده از منابع فیزیکی سازمان، به کمک این سامانه، افراد به شکل برخط، بدون نیاز به ارائه حضوری مدارک خود، می توانند به صورت برخط، نسبت به عضویت سازمان هم اقدام کنند.

به گفته او از سامانه حمد هفته آینده طی مراسم رونمایی می شود،

پاسدارشیرازی افزود: امیدواریم این پلتفرم بتواند به توسعه نشر الکترونیک و دسترسی مخاطب ها به منابع پژوهشی کمک و سرویس دهی خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی را تسهیل کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1324

به "تجمیع خدمات برخط کتابخانه ملی در سامانه حمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجمیع خدمات برخط کتابخانه ملی در سامانه حمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید