برنامه درسی آموزش غیرحضوری ابتدایی و متوسطه تدوین شد

به گزارش مجله گرگانلند، تهران (پانا) - برنامه درسی آموزش غیرحضوری ابتدایی و مبه وسیلهه به وسیله سازمان پژوهش تدوین شد که سوق دادن دانش آموز از عنصری منفعل و مطیع محض به یادگیرنده ای فعال و دارای نقش مؤثر و خودیادگیرنده از مهم ترین اهداف برنامه درسی آموزش غیرحضوری ابتدایی و مبه وسیلهه است.

برنامه درسی آموزش غیرحضوری ابتدایی و متوسطه تدوین شد

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در آستانه سال تحصیلی 1401-1400؛ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تشکیل ستادی ویژه و سازماندهی تمام گروه های دفتر تألیف کتاب های درسی آموزش عمومی و مبه وسیلهه نظری و استفاده از توان کارشناسان و صاحب نظران دانشگاهی و معلمان خلاق و با تجربه و با بهره گیری از نتایج پژوهش های صورت گرفته، برنامه درسی آموزش غیرحضوری را آماده و پس از اعتباربخشی به وسیله تعدادی از معلمان دوره های تحصیلی در دروس مختلف را تدوین کرد.

این برنامه دارای چند ویژگی است که می توان با توجه به محدودیت های ناشی از شرایط تازه به ویژه کم شدن زمان آموزش و شرایط روانی معلمان، دانش آموزان و خانواده های آنان؛ توجه به نقش و صندلی معلمان به اسم عنصر کانونی و بی بدیل برنامه درسی، لزوم توسعه اختیارات و ارتقای صلاحیت های تخصصی معلمان در زمینه شایستگی های اساسی مورد احتیاج برای آموزش های مجازی و ایفای نقش تربیتی آنان؛ در نظر گرفتن تغییر محیط آموزش از مدرسه به خانه و احتیاج به نقش آفرینی خانواده به ویژه والدین در اکوسیستم تازه تحصیلی فرزندان و در نظر گرفتن نقش اساسی تنظیم گری، راهنمایی و کنترل مدیریت مدرسه بر ارتباط معلمان، والدین، دانش آموزان و فرایندهای یاددهی - یادگیری؛ تمرکز بر برنامه درسی، اهداف و انتظارات کلیدی به جای توجه صرف به محتوای کتاب درسی که این مهم هم مورد تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی است؛ اشاره نمود.

از دیگر ویژگی های این راهنما می توان به سوق دادن دانش آموز از عنصری منفعل و مطیع محض به یادگیرنده ای فعال و دارای نقش مؤثر و خودیادگیرنده در کنار نقش تسهیل گری و راهنمایی گری معلم اشاره نمود.

برنامه آموزش غیرحضوری، مجموعه ای منسجم از اجزای مختلفی است که اگر با یکدیگر نگریسته، اشاعه و اجرا شود می تواند تا حدی از پیامدها و آسیب های آموزش غیرحضوری در نظام آموزش کشور، بکاهد.

مجموعه مذکور، حاوی عناصر برنامه درسی، یعنی اهداف و محتوا، راهبردهای تربیت و یادگیری، سنجش و ارزشیابی، معلمان، خانواده و محیط بوده که هر یک متناسب با شرایط فعلی و آموزش غیرحضوری، است.

در برنامه درسی حاضر، ابتدا اهداف کلیدی هر درس معین و سپس نقشه محتوایی برای تحقق اهداف و انتظارات در قالب مفاهیم، مهارت ها و ارزش های اساسی استخراج و ارائه شده است. وقتی شرایط به سمتی پیش می رود که آموزش از شرایط عادی خود فاصله می گیرد، برنامه ریزان درسی باید تمهیدی بیاندیشند که مجریان آن از اهداف و محتوای این برنامه، نه تنها فاصله نگیرند، بلکه با فهم دقیق تر برنامه درسی، اهداف آن را بهتر و دقیق تر پیگیری نمایند. برنامه حاضر سعی نموده است در حد توان به این نکته توجه کند و شرایط را برای فهم دقیق تر برنامه درسی فراهم کند.

شایان ذکر است این برنامه پس از تدوین به وسیله رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به سرپرست وزارت آموزش و پرورش و معاونین این وزارتخانه ارسال شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1311

به "برنامه درسی آموزش غیرحضوری ابتدایی و متوسطه تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه درسی آموزش غیرحضوری ابتدایی و متوسطه تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید