با تمیزترین فرودگاه جهان آشنا شوید

به گزارش مجله گرگانلند، تمیزترین فرودگاه جهان

برای این که فرودگاهی در زمره بهترین، میانه و یا بدترین فرودگاه ها در سراسر جهان قرار بگیرد، عوامل مختلفی دخیل است که در انتخاب آن ها تاثیر می گذارد. ما امروز می خواهیم درباره یکی از فرودگاه های بسیار بزرگ و بین المللی در جهان صحبت کنیم که از مابین هزاران فرودگاه، به عنوان تمیزترین فرودگاه جهان انتخاب شده است. نام این فرودگاه، فرودگاه بین المللی هانه دا در کشور ژاپن است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، بررسی نماییم که دقیقا چه عواملی بر روی انتخاب این فرودگاه به عنوان تمیزترین فرودگاه جهان تاثیرگزار بوده اند.

با تمیزترین فرودگاه جهان آشنا شوید

فرودگاه بین المللی هانه دا در ژاپن برای اولین بار نیست که به این مقام نایل آمده است اما با این حال یک رقیب سرسخت و بسیار تشنه موفقیت در کنار خود داشت. این فرودگاه پیشرو در تمیزی و نظافت، فرودگاه بین المللی چانگی در سنگاپور است و نکته جالب درباره آن این است که این فرودگاه، برای بارها به عنوان تمیزترین فرودگاه جهان انتخاب شده است.

البته این دو فرودگاه از منظر نظرسنجی های سایت اسکای ترکس (Sky Trax)، در مقامی مساوی با یکدیگر قرار گرفته اند اما با وجود شایستگی های فرودگاه بین المللی چانگی سنگاپور، فرودگاه بین المللی هانه دا به عنوان تمیزترین فرودگاه جهان انتخاب شد.

فرودگاه بین المللی هانه دا (Haneda) که در شهر توکیو قرار گرفته است، دومین سالی است که به عنوان تمیزترین فرودگاه و از بین 550 فرودگاه دیگر که واجد صلاحیت بودند، مورد بررسی سایت اسکای ترکس، انتخاب شد.

در ادامه می خواهیم تا شما را با خصوصیات و اطلاعات کلی فرودگاه هانه دا توکیو آشنا نماییم تا به اتفاق هم ببینیم چه عاملی باعث شده است تا این فرودگاه به عنوان تمیزترین فرودگاه جهان انتخاب شود.

فرودگاه بین المللی هانه دا (Haneda Airport) را معمولا با نام فرودگاه بین المللی توکیو نیز می شناسند و به عنوان یکی از دو فرودگاه اصلی شهر توکیو نیز شناخته می شود. این فرودگاه بزرگ در سال 1931 میلادی در توکیو افتتاح شد. فرودگاه بین المللی هانه دا در ابتدا فضای کوچکی در کنار خلیجی در جنوب مجتمع فعلی که در آن وجود دارد، بود که البته در آن زمان به عنوان بزرگترین فرودگاه ژاپن به حساب می آمد.

این فرودگاه از ابتدا دامنه فعالیتی به این وسعت نداشت و از آن فقط برای سفر به مقاصد داخلی در کشور ژاپن و همچنین دو کشور همسایه این کشور یعنی تایوان و کره که هر دو هم تحت سلطه ژاپن بودند، پروازهایی را انجام می داد.

این فرودگاه در سال 1939 ، با تصمیم مسئولین فرودگاه و همکاری شهرداری ژاپن مورد بازسازی و توسعه قرار گرفت و در نتیجه آن، این فرودگاه در مجموع توانست فضایی بالغ بر 72.8 هکتار را به خود اختصاص دهد. البته با توجه به این که جنگ جهانی دوم پیش آمد و ژاپن را هم درگیر خود کرد و اوضاع زیاد هم برای این فرودگاه همچون همیشه نگذشت.

در طی جنگ، این فرودگاه به صورت اختصاصی خدمات نظامی ارائه می داد و فضای اطراف آن را برای آموزش پرواز با هواپیماهای نظامی مورد استفاده به ارتش، در اختیار نیروها قرار می داد. دولت توکیو در اواخر سال 1939 تصمیم گرفت تا یک فرودگاه نو در جزیره مصنوعی کوتو را بسازد که حدودا 5 برابر فرودگاه هانه دا توکیو در آن زمان مساحت داشت.

ساخت این جزیره مصنوعی برای فرودگاه نو، در اواخر سال آغاز شد و تا سال 1941 نیز به اتمام رسید. اما این فقط زمین فرودگاه بود؛ در فرایند ساخت ساختمان و پارکینگ فرودگاه مسائل بسیاری همراه شد و از آن جایی هم که با جنگ جهانی دوم تداخل پیدا کره بود، ساخت این فرودگاه بزرگ نیز متوقف شد و در نهایت پس از جنگ این جزیره نیز متروکه باقی ماند و در نهایت موجب شد که فرودگاه بین المللی هانه دا همچنان پابرجا و مورد استفاده اصلی در توکیو قرار بگیرد. البته تا چند سال پس از جنگ، فرودگاه بین المللی توکیو ساختمانی به عنوان یک ترمینال مستقل برای مسافرانش را در خود نداشت. اولین ترمینال مسافربری این فرودگاه در سال 1955 افتتاح شد اما پروازهای داخلی آن از سال 1951 انجام می گرفت.

در دهه 50 میلادی بود که شرکت های هواپیمایی اروپایی نیز تصمیم گرفتند که پروازهای خود را به فرودگاه بین المللی هانه دا انجام دهند. در سال 1952 بود که شرکت هواپیمایی ایرفرانس برای اولین بار وارد این فرودگاه ژاپنی شد و خیلی زود پروازهای بین المللی به شهرها و کشورهای مختلف جهان از مقصد این فرودگاه برای ایرلاین های مختلف جهان، برنامه ریزی شد. با این حال امروزه فرودگاه بین المللی هانه دا در زمره پررفت و آمدترین فرودگاه بین المللی نه تنها در کشور ژاپن، بلکه در سراسر قاره آسیا و حتی در جهان است.

این فرودگاه با توجه به آمار جا به جایی تعداد زیادی مسافر در سال، به عنوان شلوغ ترین فرودگاه قاره آسیا و همچنین چهارمین فرودگاه در سطح بین الملل از لحاظ میزان نقل و انتقال شناخته شده است. با وجود این که فرودگاه هانه دا اغلب پرواز های داخلی در ژاپن را پوشش می دهد و به نسبت پرواز های خارجی کمتری دارد اما، دارای مسافرین بسیار زیادی است.

حال شما تصور نمایید که با این تعداد بسیار زیاد مسافر، تمیز و مرتب نگه داشتن فرودگاه به طوری که هیچگاه هیچ آلودگی در آن دیده نشود بی شک کار آسانی نخواهد بود اما مسئولین و کارکنان این فرودگاه با برنامه ریزی و عمل کردن دقیق به دستورالعمل ها، تا به حال به خوبی توانسته اند تا این فرودگاه را بسیار تمیز و پاک نگه دارند.

فرودگاه بین المللی هانه دا دارای 3 ترمینال است که از این 3 ترمینال، یک ترمینال بین المللی و 2 ترمینال دیگر متعلق به پروازهای داخلی هستند و هر 3 ترمینال، طبق برنامه ای دقیق و مدون نظافت می شوند.

حال که با خصوصیات این فرودگاه آشنا شدید، در سرانجام اسامی 10 فرودگاه تمیز در جهان را که 7 عدد از آن ها، هم آسیایی هستند را برای شما می نویسیم:

  • فرودگاه بین المللی سنتریر ناگویا
  • فرودگاه بین المللی تایوان تائویوان
  • فرودگاه بین المللی سنگاپور چانگی
  • فرودگاه بین المللی توکیو ناریتا
  • فرودگاه بین المللی هنگ کنگ
  • فرودگاه بین المللی دوحه حماد
  • فرودگاه بین المللی هلسینکی
منبع: الی گشت
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1501

به "با تمیزترین فرودگاه جهان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تمیزترین فرودگاه جهان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید