ازدواج دختر بدون اجازه پدر

به گزارش مجله گرگانلند، ازدواج امری شخصی است و دخالت در ازدواج کسی که به سن بلوغ رسیده خلاف قانون است. به همین دلیل قانونگذار حدود و اختیارات پدر و جد پدری در ازدواج دختر را در قانون معین نموده است.

ازدواج دختر بدون اجازه پدر

ازدواج یکی از مقدس ترین و زیباترین رویدادهای زندگی است. بنابراین اشخاص باید توجه و دقت نظر ویژه ای به این امر و انتخاب شریک زندگی خویش داشته باشند. گاهی ممکن است دختر و پسر خواستار ازدواج با یکدیگر باشند اما پدر با ازدواج دختر به دلایلی مخالفت کند و اجازه ازدواج به او را ندهد. در خبرنگاران به آنالیز این موضوع پرداخته که ازدواج بدون اجازه پدر در چه شرایطی امکان پذیر است؟

ازدواج بدون اجازه پدر

قانون مدنی مقرر می دارد : ازدواج دختر باکره، اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، منوط به اجازه پدر یا جد پدری اوست و هرگاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه خودداری کند، اجازه پدر ساقط شده و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که قصد ازدواج با او را دارد و شرایط آن نیز فراهم است، پس از دریافت اجازه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند.

بر این اساس دختری که به سن بلوغ رسیده باشد هر چند که دیگر تحت سرپرستی پدر نیست اما در مقوله ازدواج نمی تواند به طور مستقل اقدام کند. در واقع هر چند نظر وی در مورد ازدواج شرط اساسی است و عقد نکاح بدون رضایت و اراده او واقع نمی گردد، اما باید اجازه پدر یا جد پدری را نیز برای ازدواج بگیرد. در این مورد بین ازدواج دائم و موقت تفاوتی وجود ندارد و در هر دو مورد احتیاج به اجازه پدر برای ازدواج وجود دارد. بنابراین اگر پدر در قید حیات باشد اجازه او برای ازدواج ضروری است ، در غیر این صورت باید از پدربزرگ پدری برای ازدواج اجازه گرفت. اما اگر در مواردی پدر به دلایل غیرموجه از ازدواج دختر با خواستگار جلوگیری کند، دختر می تواند با مراجعه به دادگاه، اجازه ازدواج خود با دیگری را تحت شرایطی دریافت کند. در صورتی که پدر یا پدربزرگ پدری دختر فوت نموده باشند، دختر برای ازدواج مکلف به کسب اجازه از اشخاص دیگر مانند مادر یا بردار یا عمو… نیست و اجازه این افراد شرط ازدواج دختر محسوب نمی گردد.

چه دخترانی باکره محسوب می شوند؟

اگر بکارت دختر به هر علتی غیر از رابطه جنسی مانند پرش، ورزش، عمل جراحی و… تغییر نموده باشد وصف باکره از وی سلب نمی گردد و همچنین هرگاه دختری ازدواج نموده اما بکارت وی باقی باشد همچنان باکره محسوب می گردد و ازدواج مجدد او منوط به اجازه پدر یا جد پدری است. اما اگر بکارت دختری در اثر رابطه جنسی اعم از شرعی یا غیر شرعی از بین برود در این حالت ولایت پدر یا جد پدری ساقط می گردد و برای ازدواج احتیاج به اجازه پدر یا جد پدری ندارد.

حدود اختیارات پدر در ازدواج دختر

ازدواج امری شخصی است و دخالت در ازدواج کسی که به سن بلوغ و رشد رسیده خلاف است. به همین دلیل قانونگذار حدود و اختیارات پدر و جد پدری در ازدواج دختر بالغ باکره را در قانون تعیین نموده که در زیر به این اختیارات اشاره شده است.

1. اگر پدر یا جد پدری فوت نموده باشند دختر مکلف به کسب اجازه از شخص دیگری نیست.

2. در صورتی که پدر یا پدربزرگ پدری محجور بوده و قیم داشته باشند اجازه قیم آن ها برای ازدواج دختر لازم نیست.

3. پدر یا جد پدری می توانند پیش ازدواج تصمیم خود را تغییر دهند و امری را که اجازه داده اند رد نمایند، اما در صورتی که دختر ازدواج کند دیگر نمی توانند از تصمیم خود برگردند و اجازه خود را ساقط نمایند. در این صورت این اجازه دیگر قابل رجوع نیست .

4. در صورتی که پدر یا جد پدری با ازدواج دختر مخالف یا درخواست ابطال ازدواج واقع شده را داشته باشند، موظفند دلایل مستند و مستدل مخالفت خود را ارائه دهند و نمی توانند برای مخالفت خود فقط به اقتدار پدری استناد نمایند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با موانع قانونی ازدواج موانع قانونی ازدواج چیست؟ را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 409

به "ازدواج دختر بدون اجازه پدر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازدواج دختر بدون اجازه پدر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید