آیا سامسونگ دوباره به بزرگترین تولیدکننده تلفن های هوشمند تبدیل می شود؟
به گزارش مجله گرگانلند، بیشتر از پانزده سال پیش، نوکیا بهترین و محبوب ترین تولیدکننده تلفن های همراه در سراسر جهان بود. آن ها با تولید مجموعه ای متنوع از تلفن های کاربردی و باکیفیت اجازه نفس کشیدن به هیچکدام از رقبای خود نمی دادند و به نظر نمی رسید که امپراطوری مجذوب کننده فنلاندی ها به این زودی ها به انتها برسد. اما با آغاز دهه 2010 میلادی و ظهور سیستم عامل جدیدی به نام اندروید، شرایط برای همیشه تغییر کرد. در شرایطی که تا پیش از آن هم رقیب نوظهوری به نام آیفون با سیستم عامل آی اواس به چالشی بزرگ برای تلفن های همراه نوکیا تبدیل شده بود، تلفن های اندرویدی به خونخوارترین قاتل موبایل های نوکیا تبدیل شدند.
نوکیا پیشنهاد همکاری با گوگل برای تولید تلفن های هوشمند اندرویدی را نپذیرفت و ترجیح داد به توسعه تلفن های هوشمند شخصی اش که مبتنی بر سیستم عامل سیمبین بودند، ادامه دهد. مشتری های تلفن های نوظهور بازار که از مجذوب کنندهیت محصولات برندهایی مانند سامسونگ، سونی، اچ تی سی و الجی به وجد آمده بودند، علاقه ای به خرید تلفن های بی امکانات نوکیا نداشتند. اما در این میان تنها یک برند توانست بخش قابل توجهی از سهم بازار نوکیا را تصاحب کند و آن برند یک تولیدکننده کره ای شناخته شده بود؛ سامسونگ.
سامسونگ به بزرگترین تولیدکننده تلفن های هوشمند در جهان تبدیل شد و آهسته آهسته سهم خودش از بازار را افزایش داد. نخستین بار در سال 2012 بود که سامسونگ پیروز شد جایگاه نوکیا در بازار تلفن های هوشمند را تصاحب کند و به رتبه یک بازار بدل گردد. آن ها بیشتر از 8 سال این جایگاه را در اختیار داشتند و در معدود مواقعی هم آن ها را به اپل واگذار کردند. اما به نظر نمی رسید که دلیلی برای از دست دادن آن طولانی مدت داشته باشند. با وجود همه مخالفانی که از تلفن های هوشمند نو سامسونگ انتقاد می کنند هنوز هم کاربران بسکمک وجود دارند که خرید محصولات این برند کره ای را به سایر رقبا ترجیح می دهند. اگرچه سامسونگ تنها برندی نیست که در همه رده های قیمتی تلفن های هوشمند مختلفی به بازار عرضه کرده اما هنوز هم پرفروش ترین آن ها است. این پیروزیت تاریخی اما به آسانی به دست نیامده بود و دلایل متعددی داشت.
با این حال این روزها به نظر می رسد که سامسونگ از تخت سلطنت فاصله گرفته است. کره ای ها حالا پایین تر از شیائومی قرار گرفته اند. برندی که در سال های اخیر آهسته آهسته و در روندی مشابه با سامسونگ پیشرفت کرد و حالا به یک رقیب بی بدیل تبدیل شده است. آیا سامسونگ می تواند دوباره جایگاهش در بازار تلفن های هوشمند را پس بگیرد؟
رقیب کوچکی که بزرگ شد
ششم آوریل 2011 را باید روز مهمی در تاریخ صنعت ساخت تلفن های هوشمند دانست. روزی که برند شیائومی به جهان آمد. این شرکت در آگوست همان سال از نخستین تلفن هوشمند خود رونمایی کرد و در ادامه به تولید این محصولات ادامه داد. تلفن های هوشمند مجذوب کننده و خیره کننده شیائومی که در رده قیمتی خودشان بی رقیب به نظر می رسیدند به حدی در سراسر چین محبوب شدند که این برند در سال 2014 به بزرگترین تولیدکننده تلفن های هوشمند در چین تبدیل شد. آن ها در سال 2020 بیشتر از 10 دستگاه تلفن هوشمند مجهز به نسل پنجم ارتباطات به بازارهای جهانی عرضه کردند و در سال 2021 از تکنولوژی شارژ سریع 40واتی رونمایی کردند. به لطف این تکنولوژی، تلفن های هوشمند می توانند در چهل دقیقه به شارژ کامل برسند. شیائومی امروز بیشتر از 18هزار کارمند در سراسر جهان دارد.
این برند چینی که در جهت پیروزیت بود در سال 2014 پیروز به فروش بیشتر از 60 میلیون تلفن هوشمند شد. همین پیروزیت به شیائومی کمک کرد تا بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد. آن ها در سال های 2015 و 2016 بیشتر از قبل وارد بازارهای جهانی شدند و در کشورهایی مانند برزیل و پاکستان هم حضور پیدا کردند. این شرکت چینی در سال های 2017 و 2018 وارد کشورهای آسیای میانه و اروپا شد و تلاش کرد تا بیشتر از قبل خودش را نشان دهد. در شرایطی که شیائومی در سال 2014 پیروز به فروش 60 میلیون دستگاه تلفن هوشمند شده بود، آن ها تنها در سه ماهه سوم 2020 بیشتر از 46میلیون دستگاه تلفن هوشمند فروختند.
شیائومی تنها رقیب سامسونگ نیست
واقعیت آن است که شیائومی همین حالا هم بزرگترین تولیدکننده بازار تلفن های هوشمند نیست. بزرگترین تولیدکننده تلفن های هوشمند در حقیقت هلدینگ BBK است. مجموعه ای از تولیدکنندگان تلفن های هوشمند در چین که اگرچه بخش ویژه ای از تمرکزشان را روی فروش محصولات در چین قرار داده اند اما می خواهند در آینده ای نه چندان دور در سراسر جهان حضور داشته باشند.
به لطف پیروزیت های هلدینگ BBK این مجموعه امروز بزرگترین تولیدکننده تلفن هوشمند در سراسر جهان لقب می گیرد. چراکه با جمع زدن سهم هر کدام از برندهای زیرمجموعه این برند رقمی به دست می آید که به مراتب بالاتر از سهم شرکت هایی مانند سامسونگ، اپل و شیائومی است. نکته اساسی آن است که زیرمجموعه های این هلدینگ در سال 2020 و سال 2021 تلاش گسترده ای برای ورود به بازارهای جهانی کردند و پیروز هم بودند. برای مثال، ریلمی تنها به لطف حضور در بازار اروپا پیروز شد سهم فروش خود از تلفن های هوشمند در سه ماهه دوم سال 2021 را تا 1800 درصد افزایش دهد.
بنابراین سامسونگ نباید تنها نگران شیائومی باشد. آن ها رقیب جدی تر دیگری هم دارند که در حقیقت بزرگترین فروشنده موبایل در جهان لقب می گیرد. اگر سامسونگ می خواهد واقعا در برابر آن ها قرار بگیرد باید استراتژی های نوی را برای خود در نظر بگیرد. استراتژی هایی که به زودی می تواند اجرایی گردد و اجرای این استراتژی های سرنوشت بازار موبایل را تغییر دهد.
چگونه سامسونگ دوباره به نقطه اوج بازار تلفن های هوشمند بازمی گردد؟
بازاری که سال ها پیش سامسونگ را به پرفروش ترین تولیدکننده بازار موبایل تبدیل کرد، بازار محصولات میان رده و پایین رده بود. در حقیقت پیروزیت برند کره ای در این دو بازار بود که آن ها را به حضور در بازار پرچمداران امیدوار کرد و شرایط را به سمتی برد که رقیب اصلی اپل باشند. اما در سال های اخیر شرکت های چینی با سیاستی مشابه با آن چه سال ها پیش از طریق سامسونگ اتخاذ شده بود در تلاش هستند تا سهم خود را از بازار بیشتر کنند. میان رده های برندهایی مثل هواوی، شیائومی، ریلمی و پوکو با قیمتی مشابه با محصولات پایین رده سامسونگ امکانات یک محصول میان رده را ارائه می دهند. اما محصولات سامسونگ هنوز هم فروش خوب خود را حفظ کرده اند.
با این حال صدای آژیر خطر نزدیک شدن شیائومی به هیئت مدیره سامسونگ هم رسیده است. هیئت مدیره سامسونگ و مدیران ارشد این شرکت کره ای خواهان یک بررسی ویژه، فوری و سریع شده اند. این بررسی ویژه روی دلایل کاهش پیداکردن فروش محصولات بخش تلفن های هوشمند سامسونگ تمرکز دارد اما به مسائل حوزه زنجیره تامین محصولات هم می پردازد. سامسونگ در نیمه نخست سال 2021 تنها 13.5 میلیون واحد از محصولات سری گلکسی اس21 فروخته که رقمی بسیار پایین تر از سطح انتظارات برند کره ای بوده است.
در این زمینه بخوانید:
آیا گوگل پیکسل 6 می تواند به رقیب جدی آیفون تبدیل گردد؟
چگونه شیائومی به بزرگترین تولیدکننده تلفن های هوشمند تبدیل شد؟
از سوی دیگر مدیاتک که به نام تولیدکننده پردازنده های بازار تلفن های هوشمند شناخته می گردد به کره ای ها اعلام کرده که در ادامه مسائل تامین قطعات سخت افزاری توانایی تامین پردازنده های مورد نیاز تلفن های هوشمند سامسونگ را هم ندارد. بنابراین به نظر می رسد کره ای ها با یک بحران بزرگ روبرو شده اند که احتمالا بیرون آمدن از آن ممکن نیست. این در حالی که است که سامسونگ پیش از این هم مدعی شده بود که در حال بررسی شرایط بازار تلفن های هوشمند است. سامسونگ می داند که اگر در سیاست هایش بازبینی نکند احتمالا از طریق شیائومی شکست می خورد.
منبع: ایرنا زندگی