آزواسپرمی یا بی نطفگی چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش مجله گرگانلند، آزواسپرمی (Azoospermia) یا بی نطفگی یکی از انواع بیماری های ناباروری در مردان است که به دلیل فقدان اسپرم در مایع منی، فرد قادر به باروری نیست. آزواسپرمی به دو دسته انسدادی و غیر انسدادی تقسیم بندی می گردد که هر نوع درمان متفاوتی خواهد داشت.

آزواسپرمی یا بی نطفگی چیست و چگونه درمان می گردد؟

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

ناباروری در مردان اگر چه کمتر از زنان است، اما مسئله ای غیرقابل انکار به شمار می رود. در گذشته و به علت عدم پیشرفت تکنولوژی برای انجام آزمایش های مختلف، ناباروری در درجه اول از سمت زنان شناخته می شد و به همین علت آن را نازائی می نامیدند؛ این در حالی است که عدم توانایی زوجین در به دست اوردن فرزند می تواند به علت ناباروری مردانه یا زنانه باشد.

دلایل مختلفی برای ناباروری مردان وجود دارد. یکی از این دلایل آزواسپرمی نام دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی این مشکل و راه هایی برای درمان آن بپردازیم.

آزواسپرمی چیست؟

آزواسپرمی ( Azoospermia) یکی از بیماری های مردانه ای است که منجر به ناباروری مرد می گردد. این بیماری به معنای صفر بودن میزان اسپرم موجود در منی مرد است. در واقع فرد مبتلا به آزواسپرمی فاقد هرگونه اسپرم درون مایع منی خود بوده و به همین علت قدرت باروری ندارد.

از نظر ظاهری هیچ تغییری در مایع منی ایجاد نمی گردد. نه از نظر رنگ ، نه از نظر بو و نه از دیگر موارد! به این علت که اسپرم ها تنها 1 درصد از حجم منی را تشکیل می دهند، عدم حضورشان در منی نمی تواند معین گردد.

مطالب مرتبط: علت ناباروری مردان چیست؟

میل جنسی مردان مبتلا به آزواسپرمی هیچ تفاوتی با افرادی که این مشکل را ندارند نداشته و عملکرد جنسی نیز متعادل است. تفاوت تنها در باروری این افراد است که به هیچ وجه قدرت بارور شدن را ندارند. عموما اطلاع از این مشکل در مردان می تواند روحیات وی را به ویژه اگر به فرزند آوری علاقه مند باشد، تحت تاثیر قرار دهد.

تشخیص آزواسپرمی

همانطور که گفته شد آزواسپرمی علائم معینی ندارد. تشخیص این بیماری تنها به وسیله آزمایش میکروسکوپیک امکان پذیر است. در این آزمایش مایع منی در زیر میکروسکوپ مورد آنالیز قرار گرفته تا میزان اسپرم آن آنالیز گردد. عموما آزمایش مذکور در دو آزمایش که فاصله ای یک هفته ای دارند انجام می پذیرد.

در بعضی موارد اگر منی به صورت سانتریفیوژ شده آزمایش گردد، مقداری اسپرم درون آن یافت می گردد که همین می تواند فرایند درمان فرد را متفاوت کند. بهتر است آزمایش منی به صورت کاملا استاندارد انجام گردد تا مسئله ای از بابت تشخیص وجود نداشته باشد.

انواع آزواسپرمی

آزواسپرمی به دو دلیل عمده ایجاد می شوند که آن ها را آزواسپرمی انسدادی و آزواسپرمی غیر انسدادی می نامند.

در آزواسپرمی انسدادی، این مشکل به علت انسداد در جهت انتقال اسپرم ایجاد شده است. این انسداد باعث شده تا اسپرم ها در مایع منی جای نگیرند و آزواسپرمی را تشکیل دهند.

در آزواسپرمی غیر انسدادی،به طور کلی بیضه ها قادر به فراوری اسپرم نیستند و عدم وجود اسپرم درون مایع منی به این علت است.

پزشکان با توجه به اندازه بیضه ها و همچنین میزان هورمون FSH خون ، می توانند تشخیص احتمال بروز آزواسپرمی را داده و فرایند درمان را هرچه سریعتر پیگیری نمایند. اندازه کوچک بیضه ها و همچنین بالا بودن میزان هورمون FSH در خون، احتمال وجود آزواسپرمی غیرانسدادی را بالا برده و این به معنای عدم توانایی مرد برای باروری است.

درمان آزواسپرمی انسدادی

روش های مختلفی برای درمان آزواسپرمی انسدادی وجود دارد. این درمان ها بستگی به شرایط بیمار انتخاب می شوند. در ادامه به بعضی از مهمترین این روش ها اشاره می کنیم

  • بازکردن مجرای انزالی

یکی از قسمت هایی که اسپرم برای ملحق شدن به مایع منی از آن عبور می نماید، مجرای انزالی است. در بسیاری از بیماران این قسمت دچار مشکل شده است که به راحتی قابل درمان است. برای درمان این مشکل به وسیله مجاری ادراری مجرای انزالی را بازگشایی می نمایند.

  • پیوند لوله منی بر (واز)

از قسمت های مهمی که اسپرم برای رسیدن به مایع منی طی می نماید، لوله منی بر است. در علم به این قسمت Vasoepididymostomy می گویند. یکی از سخت ترین موارد درمان آزواسپرمی انسدادی زمانی است که مشکل در این بخش ایجاد شده باشد.

حتما بخوانید: تقویت اسپرم با مواد ویتامین دار طبیعی!

درمان این مشکل با یک عمل جراحی سخت که درصد پیروزیت نیز بسیار پایین است انجام می گردد. این عمل در شرایط عادی 3 ساعت به طول می انجامد و تمامی مراحل عمل به یاری میکروسکوپ انجام می گردد.

درمان آزواسپرمی غیر انسدادی

همانطور که گفتیم در آزواسپرمی غیر انسدادی بیضه ها قادر به فراوری اسپرم نیستند و به همین علت است که مرد توانایی بچه دار شدن ندارد و با اصطلاح نابارور است. تا چند سال گذشته هیچ راهکاری برای درمان این نوع بیماری وجود نداشت اما با پیشرفت هایی که در علوم مختلف ایجاد شده که می تواند امیدهایی را برای درمان بیماری ایجاد کند.

در مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد ممکن است مردان با بیماری آزواسپرمی غیر انسدادی پیروز به درمان بیماری خود شوند:

  • اگر اندازه بیضه ها طبیعی و میزان هورمون FSH بالا نباشد، امکان دارد با استفاده از دارو توانایی فراوری اسپرم در فرد ایجاد گردد
  • اگر عدم توانایی فراوری اسپرم به علت عدم جراحی به موقع بیضه ای باشد که نزول نموده بوده، ممکن است با استفاده از بعضی داروها این قسمت را وادار به فراوری اسپرم نمود. در این حالا آزواسپرمی تا حدودی رفع خواهد شد.
  • اگر در نمونه برداری هایی که از منی می گردد مقدار کمی اسپرم مشاهده گردد، امیدی برای باروری وجود دارد. از این اسپرم می توان برا یلقاح در آزمایشگاه استفاده کرد.

گروه سلامت خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 906

به "آزواسپرمی یا بی نطفگی چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزواسپرمی یا بی نطفگی چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید