4 روش برای افزایش تعداد پورت USB کامپیوتر

به گزارش مجله گرگانلند، اگر از تعویض کابل های USB و جستجو برای استفاده از پورت های آزاد خسته شده اید، پس چاره ای جز افزایش تعداد پورت USB کامپیوتر و لپ تاپ ندارید. در چنین شرایطی بیشتر کاربران فقط به فکر استفاده از هاب های USB معمولی می افتند ولی برای رفع کردن این مشکل راهکارهای دیگری هم وجود دارد که در ادامه به این راهکارهای مفید می پردازیم.

4 روش برای افزایش تعداد پورت USB کامپیوتر

چرا افزایش تعداد پورت USB کامپیوتر اهمیت زیادی دارد؟

بعضی کاربران مکان ثابتی برای کردن ندارند و در محیط های مختلف به وسیله یک لپ تاپ باریک و سبک کار خود را انجام می دهند. اگر شما هم جزو این دسته از کاربران محسوب می شوید، پس این مطلب مناسب شما نیست زیرا عملا احتیاج زیادی به پورت های مختلف ندارید.

اما بیشتر کاربران، در شرایط مختلف با کمبود پورت USB روبرو می شوند. به عنوان مثال اگر از کیبورد، ماوس، هارد اکسترنال، میکروفون USB و دیگر موارد این چنینی استفاده می کنید، طبیعتا هرکدام از این محصولات یک پورت USB را اشغال می نمایند. در چنین شرایطی به احتمال زیاد با مشکل کمبود پورت روبرو خواهید شد. ضمناً این در صورتی است که از کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید زیرا لپ تاپ ها پورت های بسیار کمتری دارند. به خصوص این روزها بسیاری از لپ تاپ های تازه از تعداد پورت های بسیار کمتری نسبت به گذشته بهره می برند.

خوشبختانه افزایش تعداد پورت USB برای کامپیوتر و لپ تاپ اصلا کار سختی نیست. در ساده ترین حالت می توانید یک ابزار مانند هاب را به یکی از پورت های USB وصل کنید و البته برای کامپیوترهای دسکتاپ امکان استفاده از کارت USB هم وجود دارد که باید آن را مستقیما به مادربرد متصل کنید. در ادامه به انواع گزینه ها برای این کار می پردازیم.

چگونه تعداد پورت USB کامپیوتر را افزایش دهیم؟

برای این کار 4 روش موثر وجود دارد که در ادامه به ترتیب پیچیدگی و راحتی آن ها را عنوان نموده ایم. ابتدا به طور خلاصه به این راه حلها می پردازیم و سپس برای هرکدام از آن ها توضیحات مفصلی را مطرح می کنیم.

  • هاب USB معمولی: طبیعتا راحت ترین راه برای افزایش تعداد پورت USB کامپیوتر و لپ تاپ، استفاده از هاب USB معمولی است. البته حداکثر سرعت پورت های موجود در هاب، به حداکثر سرعت پورت USB که کابل هاب به آن وصل شده، بستگی دارد.
  • داک استیشن لپ تاپ: داک استیشن ها تا حد زیادی مشابه هاب های USB معمولی هستند ولی امکانات بیشتری مانند امکان اتصال به کابل Lan، اتصال به دیگر نمایشگرها و دیگر موارد این چنینی را ارائه می نمایند.
  • کارت USB: اگر از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می کنید و مسئله ای با باز کردن کیس ندارید، می توانید یک کارت USB را به یکی از اسلات های PCI-E مادربرد وصل کنید و با این کار به پورت های بیشتری دسترسی پیدا کنید.
  • پنل جلویی کیس: اگر بخشی از پنل جلویی کیس را می توانید تعویض کنید، می توانید از هاب های مخصوص برای این کار استفاده کنید و کافی است کابل آن را به کانکتور مربوط به این مشخصه در مادربرد وصل کنید.

برای آشنایی بهتر با مزایا و معایب هرکدام از این روش ها، توصیه می کنیم در ادامه توضیحات مطرح شده برای آن ها را مطالعه کنید.

هاب USB

صرف نظر از اینکه از کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ استفاده می کنید، ساده ترین راه برای افزایش تعداد پورت USB، استفاده از هاب USB است. استفاده از هاب USB مانند این است که چند راهی برق را به پریز وصل کنید.

اگر مشکل شما صرفا کمبود چند پورت USB است و می خواهید چند ابزار که فشار زیادی به پورت وارد نمی نمایند را به سیستم وصل کنید، یک هاب معمولی می تواند به خوبی احتیاجهای شما را رفع کند. اما منظور ما برای کم بودن فشار وارد شده به پورت کامپیوتر چیست؟ در این مورد باید بگوییم که محصولاتی مانند ماوس و کیبورد، انرژی چندانی از پورت USB دریافت نمی نمایند و در نتیجه فشار چندانی به آن وارد نمی گردد.

بنابراین اگر یک هاب معمولی را به یکی از پورت های کامپیوتر وصل کنید، مثلا برای استفاده از 3-4 پورت تازه به دست آمده مسئله ای نخواهید داشت. اما در چنین شرایطی، برق دریافتی از پورت USB کامپیوتر باید به بین پورت های موجود در هاب تقسیم گردد. اگرچه این موضوع مثلا برای ماوس و کیبورد مسئله ای به وجود نمی آورد، ولی برای استفاده هارد اکسترنال مناسب نیستند. برای رفع کردن این مشکل، باید از یک هاب دارای منبع برق جداگانه استفاده کنید. در نتیجه با توجه به احتیاجی که دارید، باید بین مدل های مختلف هاب USB دست به انتخاب بزنید.

داک استیشن لپ تاپ

اگر از کیس کامپیوتر استفاده می کنید، معمولا در زمینه پورت فقط با کمبود پورت USB روبرو می شوید و برای پورت Ethernet یا پورت HDMI مسئله ای ندارید. اما اگر از لپ تاپ استفاده می کنید و لپ تاپ موردنظر محدودیت های جدی در زمینه پورت های مختلف دارد، باید به استفاده از داک استیشن روی بیاورید.

سال ها قبل داک استیشن ها میزان بسیار بزرگی داشتند و برای خرید باید مدل متناسب با لپ تاپ خود را پیدا می کردید. اما حالا به لطف پیشرفت فناوری USB، بسیاری از این محدودیت ها رفع شده و ضمناً خود این داک ها هم بسیار مجذوب کننده تر و بهتر از گذشته شده اند.

بنابراین حالا با اتصال یکی از این داک ها به لپ تاپ خود، می توانید به غیر از پورت های USB به چند پورت مفید دیگر هم دسترسی پیدا کنید. اگر مثلا لپ تاپ شما می تواند به چند مانیتور وصل گردد، با استفاده از یک داک استیشن می توانید به راحتی به پورت های لازم برای چنین کاری دسترسی پیدا کنید.

طبیعتا داک استیشن ها نسبت به هاب های معمولی قیمت بالاتری دارند ولی با توجه به اینکه مثلا پورت های Ethernet، درگاه SD و حتی پورت HDMI را در اختیار شما قرار می دهند، برای بعضی کاربران ارزش خرید بسیار بالایی دارند. با توجه به این موضوع اگر فکر می کنید به پورت های متنوع موجود در داک استیشن احتیاج دارید، پس قطعا برای شما ارزش خرید بالایی دارد.

کارت USB

این راه حل طبیعتا مختص کامپیوترهای دسکتاپ است زیرا لپ تاپ ها از این مشخصه پشتیبانی نمی نمایند. اگر علاقه ای به استفاده از هاب ها ندارید و می خواهید با پرداخت مبلغ پایین تعداد پورت های سیستم دسکتاپ افزایش پیدا کند، کافی است یک کارت USB بخرید و آن را مستقیما به مادربرد وصل کنید.

یکی از مزایای این راه حل این است که حتی اگر از کیس قدیمی استفاده می کنید، با این روش می توانید چند پورت USB-C به آن اضافه کنید. مادربردها معمولا از چند اسلات PCI-E بهره می برند که در بیشتر مادربرها حداقل یک اسلات خالی وجود دارد. بنابراین قبل از خرید کارت USB باید ببینید که چنین اسلات خالی در مادربرد سیستم شما وجود دارد یا نه. بعضی کاربران از این اسلات خالی برای کارت وای فای استفاده می نمایند.

خوشبختانه وصل کردن کارت USB به مادربرد بسیار ساده و راحت است و حتی اگر هیچ تخصصی در این زمینه ندارید، باز هم می توانید به سادگی چنین کاری را انجام دهید. بعد از وصل کردن کارت USB به مادربرد اگر درایورهای مربوطه به وسیله سیستم عامل به طور اتوماتیک شناسایی نشدند، باید به طور دستی این کار را انجام دهید.

هاب برای پنل جلویی کیس

استفاده از کارت USB به معنای افزوده شدن پورت های USB در بخش پشتی کیس کامپیوتر است. اما طبیعتا بسیاری از کاربران ترجیح می دهند در پنل جلویی کیس به چندین پورت USB دسترسی داشته باشند تا بتوانند راحت تر از آن ها استفاده نمایند. برای این کار دو راه حل پیش روی شما قرار گرفته است. یا می توانید کیس دارای پورت های USB بیشتر در بخش جلویی بخرید یا اینکه اگر امکان تعویض پنل های گرفته در بخش جلویی قرار گرفته است، هاب مخصوص بخش موردنظر بخرید.

در این زمینه گزینه های زیادی پیش روی شما قرار گرفته است و البته باید ببینید میزان هاب موردنظر با بخشی از پنل جلویی که قرار است جای آن بگذارید سازگاری دارد یا نه.

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

ساده ترین راه برای افزایش تعداد پورت USB چیست؟

طبیعتا ساده ترین راه برای انجام این کار، استفاده از هاب USB است.

داک استیشن چه تفاوتی با هاب USB معمولی دارد؟

داک استیشن ها معمولا پورت هایی مانند پورت Ethernet و پورت HDMI هم ارائه می دهند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1734

به "4 روش برای افزایش تعداد پورت USB کامپیوتر" امتیاز دهید

1 کاربر به "4 روش برای افزایش تعداد پورت USB کامپیوتر" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 روش برای افزایش تعداد پورت USB کامپیوتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید