21 جاذبه کوبا که نباید از دست داد

به گزارش مجله گرگانلند، کوبا در جهان کجاست؟

نقشه کشور کوبا و شهرهای آن

1- کوبا، سرزمین موسیقی زنده

موسیقی با کوبا عجین شده است. اینجا در سرزمین سالسا، رومبا و ترووآ هستید. همه چیز به طور خود به خود و زنده جان می گیرد و با رنگ و بوی ملودیک در تمام زندگی مردمانش جریان پیدا می نماید. موسیقی و عشق به آن در کوبا با هر کشور دیگری متفاوت است. موسیقی در کوبا یک هنر ذاتی است. شهرهایی مثل ماتانزاس و سان دیاگو به خاطر فرهنگ، شعر، ترانه و موسیقی فولکلورشان بسیار شناخته شده هستند. گوآنتانامو شما را شگفت زده خواهد نمود و هاوانا مجموعه ای از بهترین ها را به شما عرضه می نماید. در سفر به کوبا تردید نکنید.

21 جاذبه کوبا که نباید از دست داد

2- مَلِکون در هاوانا

اگر به هاوانا سفر کنید و تماشای مَلِکون را از دست بدهید، بزرگترین اشتباه عمرتان را مرتکب شده اید. ملکون با طول حدود 8 کیلومتر، کنار دریای کارائیب کشیده شده. این جاده هاوانای قدیم یا هابانا ویجا (Habana Vieja) را به میرامار متصل می نماید. گشت در این جاده وقتی دریا کمی طوفانی باشد، بی نظیر است. موج های بلند به دیواره جاده ملکون برخورد می نمایند؛ می توانید دستان تان را در مقابل موج باز کنید و اجازه دهید تا قطرات موج دریای کارائیب به صورت تان بخورد. راستی در این جاده، پایکوبینده ها و موزیسین های خیابانی را هم بسیار خواهیددید. در کنار ملکون قدم بزنید و موسیقی دلنوازی در گوش تان بگذارید تا لذت تماشای کارائیب برای تان صدچندان گردد. تماشای غروب آفتاب در ملکون هم پیشنهاد دیگر ماست. این جاده را از قلم نیاندازید.

3- زندگی کوبایی ها

زمان در دهه 40 و 50 متوقف شده است. خانه هایی با معماری به سبک خودِ کوبا. این ساختمان ها را فقط در کوبا خواهید دید. رنگ های متفاوت و شاد. پیرمردانی که روی صندلی جلوی خانه ها نشسته اند و برخی هاشان سیگار برگ کوبایی گوشه لب هاشان دارند. اینجا خفقان جنگ سرد از هر گوشه ای به چشم می آید؛ با وجود این کوبایی ها شادند. وقتی بهتر متوجه می شوید که خانواده های کوبایی دور میز شام جمع شده اند و به یکدیگر نوشیدنی تعارف می نمایند. صدای خنده هاشان به راحتی از پشت پنجره خانه قابل شنیدن است. بچه ها جلوی درب خانه ها مشغول بازی هستند و انگار از همه چیز بی خبرند. هاوانا به خصوص در بخش قدیمی اش پر است از این صحنه های جذاب. سانتاکلارا کمی مجلل تر است و هنوز آثار اشرافیت دهه 40 و 50 در آن باقی مانده.

4- معماری کوبا

معماریِ کوبا صاحب یک سبک ثابت نیست، بلکه چیزی است تلفیقی و بیشتر میراث گذشتگان شان است. مثلا در بخش هایی از شهر، معماری سبک باروک را خواهید دید و در جایی دیگر سبک کلاسیک فرانسوی خودنمایی می نماید. یک جاهایی حتما چشم تان دکوراسیونی به سبک آمریکای شمالی را خواهددید و از طرفی سبک اروپایی هم در جایی دیگر به چشم می آید. اگر به سراغ لیست شهرهای ثبت شده در آثار ملی یونسکو بروید، شهرهایی از کوبا مثل هاوانا، ترینیداد، سینفوئگوس و کاماگوی را خواهید دید.

5- جادوی عجیب سواحل کوبا

در یک جمله باید به شما بگوییم این سواحل فوق العاده اند. نظیرشان را کمتر پیدا خواهیدکرد. دربین همه آن ها سواحل وارادرو بسیار عالی هستند. شن های سپید ساحل و رنگ آبی دریای کارائیب ترکیب بسیار خوبی را ساخته و چشم هر توریستی را به خود خیره می نماید. اما اینجا چند ساحل دیگر را برای تان خواهیم گفت که لذت تماشای آن ها را نباید از دست بدهید. اگر به کایو گیلرمو (Cayo Guillermo) رفتید، به ساحل پلایا پیلار سر بزنید. در شهر باراکوآ، ساحل پلایا مگوآنا را از دست ندهید و اما در نهایت به شما توصیه می کنیم اگر در برنامه سفرتان ترینیداد هست، حتما سری به ساحل پِلایا اَنکون بزنید. در پلایا انکون می توانید دوچرخه سواری کنید، آفتاب بگیرید و در دریای کارائیب شنا کنید.

6- پرنده نگری در کوبا

از کروکودیل کوبایی که بگذریم و نگاهی به آسمان بیندازیم، نوبت به تماشای پرنده های کوبا می رسد. شاید باورش سخت باشد اما در کوبا بیش از 350 نوع پرنده بومی وجود دارد. دو گونه اندمیک هم در میان آنها هست. توکورورو رنگی و مرغ مگس خوار که نام آن به زبان انگلیسی هامینگ برد است. راستی در کوبا می توانید زیستگاه بزرگترین فلامینگو جهان را هم ببینید. شبه جزیره زاپاتا و سیرادِل رُزاریو بوسفور از مکان های معروف در کوبا برای پرنده نگری است.

7- میراث انقلاب کوبا

در تاریخ کوبا با چریک های ریش داری آشنا خواهید شد که سعی کردند عدالتی به سبک رابین هود را در این کشور برقرار نمایند تا افرادی مثل دیوید که مبارزات کلاسیکی را برای رسیدن به اهدافشان در پیش گرفتند. خواندن مطالب مربوط به جنگ های انقلاب کوبا مانند تماشای فیلم های استیون سودربرگ بر پرده سینما هستند. بهتر از خواندن و تماشای فیلم درباره انقلاب کوبا، رفتن به این سرزمین و تماشای آن از نزدیک است. شهرهای کوبا، کمترین تغییر را نسبت به 50 سال پیش داشته اند و این یعنی بزرگترین میراث انقلاب برای کوبایی ها.

8- توقفِ زمان در ترینیداد

ترینیداد شهری است که در سال 1850 به خواب رفته و باید بگوییم هیچ وقت هم تا امروز بیدار نشده! شاید برای خود کوبایی ها، ماندن در صد و پنجاه سال گذشته کار را کمی سخت نموده باشد اما برای توریست هایی که از شهرهای مدرن و از میان دریای تکنولوژی به ترینیداد می روند؛ بهترین مقصد است. در تیرینیداد موزیک خیابانی و شوهای شبانه در رستوران ها و کافه ها را فراوان می بینید. صدای چرخ های گاری در خیابان هایی که صد سال پیش سنگفرش شده بخشی از لذت های سفر به ترینیداد برای گردشگر قرن بیست و یکم است. چشمان تان را ببندید و با سفر به ترینیداد در قرن نوزدهم از خواب بیدار شوید.

9- سینفوئگوس(Cienfuegos) و معماری کلاسیک آن

هر چند در این سال ها این شهر فراز و نشیب بسیاری را تحمل نموده، به خصوص از نظر مالی تغییرات بسیاری داشته اما همچنان صندلی و ویژگی های منحصربفردش را حفظ نموده است. ظرافت خاص شهر سینفوئگوس را در معماری و ساختمان هایش بهتر خواهید دید.این شهر دورنمای یک دستی دارد و در اوایل قرن نوزدهم مهاجران فرانسوی و آمریکایی این شهر را ساختند. حتما به دل این شهر بزنید و از شگفتی های فرهنگی آن لذت ببرید. پونتاگوردا را از قلم نیاندازید. شهری در حومه سینفیوگس که در دماغه آن می توانید غروب زیبای خورشید را ببینید و لذت ببرید.

10- کشف جهانی حیات وحش در زاپاتا

چه چیزی جذاب تر از کروکودیل های کوبایی، می تواند شما را به یک شهر بکشاند؟ این شهر نزدیکترین شهر کوبا به جهانی حیات وحش است. اینجا خانه خطرناک ترین کروکودیل است. زاپاتا زیستگاه گونه های مختلف جانوری از جمله دوزیستان است. مرغ مگس خوار هم که پیش تر در خصوصش صحبت کردیم از گونه هاییست که در زاپاتا به چشم می خورد. جذابیت این مرغ به خاطر سرعت بال زدنش است. شاید برای تان جالب باشد بدانید که متوسط ضربان قلب مرغ مگس خوار 1260 بار در دقیقه است. این پرنده بالاترین متابولیزم را در بین پرندگان دارد و گاهی شب هنگام که احتیاج به ذخیره انرژی دارد، به حالتی شبیه به خواب زمستانی فرو می رود. به هرحال زاپاتا را نباید از دست داد.

11- پایکوبی های فولکلور در ساندیاگوی کوبا

به جرات می توان گفت هیچ چیز در این سفر خیره نماینده تر و عالی تر از تماشای هنر نوازنده ها و پایکوبینده های فولکلور کوبایی نیست. پایکوبی و هنر کوبایی با حمایت یک دولت مقتدر مرکزی، همچنان ابهت و شکوه خودش را در این سال ها حفظ نموده. این هنر متعالی در کوبا، درهایش به روی عموم باز است و همه می توانند از آن بهره ببرند. این پایکوبی ریشه در فرهنگ کوبا و آداب و رسومشان دارد.

12- غواصی و اسنورکلینگ در دریای کارائیب

شاید آنچه که الان به شما می گوییم مخالفانی داشته باشد اما ما معتقدیم سواحل دریای کارائیب در کوبا، بهترین مکان در جهان برای غواصی هستند. دلیل مان هم شفافیت بی بدیل آب های این منطقه، مرجان های بکر و ماهی های رنگارنگ و متنوعی است که دریای کارائیب پناهگاه آن هاست. برای گردشگرانی که چندین بار به کوبا سفر نموده اند، پونتافرانچس در ایسلا دِلاجووِنتود - میزبان رقابت سالیانه عکاسی زیر آب - یک مکان فوق العاده برای تجربه غواصی و کشف جهانی زیر آب در دریای کارائیب است.

13- دوچرخه سواری در وینیالس

بعد از جاده های کم ترافیک بریتانیا در دهه 40، که برای دوچرخه سواری ایده آل بود؛ کوبا بهترین جا برای این تفریح لذت بخش است. وینیالس در کوبا مکانی ست که می توان گفت بهشت دوچرخه سواران است. دره وینیالس تمام امکانات توردوفرنس - مسابقات دوچرخه سواری - را برای شما فراهم می نماید از مزارع سبز تنباکو گرفته تا تپه هایی با نوک مسطح. یک دوچرخه مناسب فراهم کنید و بعد از آن تنها کاری که باید بکنید این است که رکاب بزنید و از از مناظر زیبای وینیالس لذت ببرید و در نهایت هنگام غروب آفتاب توقف کنید و روز خود را به سرانجام برسانید.

14- لاس ترازاس، روستای دوستدار محیط زیست

برگردیم به سال 1968، زمانی که جنبش های زیست محیطی برای حفاظت از طبیعت، در حال شکل گیری بودند. درست دراین زمان، گروهی از دانشجویان در کوبا فعالیت خود را آغاز کردند. این گروه نگرانی خود را در خصوص آسیب هایی که جزیره کوبا را تهدید می کرد، مطرح نموده و اتفاقا پیشنهاد خوبی هم داد. آنها پس از اینکه هکتارها از مزارع و جنگل های در حال نابودی را نجات دادند، ایده جذاب خود را دنبال کردند. جمعی از کارگران خبره لاس ترازاس، روستای اکولوژیک خود را بر اساس همین طرح ساختند. در این روستا به ترویج موسیقی، مزرعه های قهوه و معماری منحصربه فرد هتلی به نام موکا، توجه ویژه ای انجام شده است.

15- انرژی بی سرانجام در سانتا کلارا

این شهر دقیقا همان چیزیست که شما از کوبا توقع نـدارید! وقتی به سانتاکلارا رسیدید، همه آنچه که تصورات تان در خصوص کوبا بود؛ به هم می ریزد. از دانشجویان محترم و متشخص گرفته تا تفریحات شبانه در سطح عالی، همه و همه در سانتاکلارا وجود دارد. خانه های مجللی را خواهید دید که تعداد عتیقه ها و یادبودهای ارزشمند درون آنها از یک موزه بیشتر است. به کلاب مجونجه حتما سری بزنید و از نوشیدنی های کلاب بهره ببرید. فرصت آشنایی با دانشجویان را در این کلاب از دست ندهید؛ آنها دراین کلاب و در میدان اصلی شهر بسیار دیده می شوند.

16- فاش کردن اسرار ماتانزاس

می توان گفت ماتانزاس تایتانیک کوباست. همانند کشتی ای که سال ها غرق شده بود و امروز دوباره در حال دیده شدن است. ماتانزاس در سمت چپ جزیره است. این روزها دوباره صحبت از زیبایی هایی این شهر بر سر زبان ها افتاده. بعد از سیر شدن از سواحل و ریزورت های وارادرو، ماتانزاس شهری است که شما را متعجب خواهدکرد. با گشت و گذار دراین شهر در یک زمان کوتاه، با توجه به آثار تاریخی درجه یک آن، درس های بسیاری از تاریخ و فرهنگ کوبا را در می یابید.

17- باراکوآ

در بالای تپه ها و در انتهای استان گوآنتانامو، به بارکوآ می رسید. در این شهر نگاه کنید مردم محلی چطور مشغول کار و فعالیت هستند و همین طور که مشغول گشت زدن در شهر هستید، به صدای آواز کریبا گوش کنید. علاوه بر همه این ها از انواع غذاهای پر ادویه این منطقه امتحان کنید، غذاهایی که مقوی هستند و طعم های خاصی دارند. به شما توصیه می کنیم در بین غذاها با کوکوروچو آغاز کنید.

18- جشنواره ها و فستیوال های کوبا

با وجود روزهای تاریک گذشته هیچ وقت این فستیوال ها متوقف نشد و هر ساله با شجاعت تمام برگزار شدند. در روزهای جنگ، ریاضت، جیره بندی و دوران سخت گذشته، کوبایی ها دست از برگزاری فستیوال های شاد خود از جمله جویی دی ویوره برنداشتند. بهترین این اجراها شامل آتش بازی و پایکوبی های محلی در سانتیاگوی کوباست. جشنواره فیلم ها در گیبارا و انواع و اقسام موزیک و فستیوال هایش در هاوانا برگزار می گردد.

19- فرهنگ غذایی کوبا

از زمان تصویب قوانین جدید در کوبا و آغاز تحولات در این کشور، آتش فشان خلاقیتی در کوبا به راه افتاده و تاثیر زیادی هم بر روی غذاهای این جزیره گذاشته. کشوری که تاقبل از این فقط برنج و لوبیا برای عرضه داشت، امروز ترکیبی از انواع غذاها را در رستوران های لوکس و شیکش ارائه می دهد. هاوانا پیشتاز درست کردن غذاهای نوین در آشپزخانه کوبایی است. وینیالس بهترین غذاهای سنتی را ارائه می دهد و باراکوآ بر اساس موقعیت قرارگیری و انزوای گوآنتامو، اصالت خود را در طبخ غذا به نمایش می گذارد.

20- خیابان های کاماگوی

گمان می کنید که گم شده اید؟ نه! باید به کسانی که منتظر تماشای کلیساها و گلدان های گِلی (در شهر تیناجونز) و دزدان دریایی بودند، گفت که به شهرشان رسیده اند. کاماگوی شهری است که خود را از تمام نواحی اسپانیایی آمریکای لاتین جدا نموده است. در اینجا خبری از کلیساهای کاتولیک و میدان های مثلثی شکل نیست. آنچه که می بینید فاش شدن اسرار و خودنمایی هنر چپ در هر زمینه ای ست.

21- پیکو ترکینو

در پیکوترکینو کوهپیمایی کنید و لذت فتح بلندترین قله کوبا را تجربه کنید. ارتفاع این قله حدود 2000 متر است. راهنماها و کوه پیماها باید مسافت 17 کیلومتری بُروکُلی را درمیان جنگل های سبز طی نمایند. تماشای طبیعت و پرنده نگری را می توانید اینجا دنبال کنید. اگر از دوستداران انقلاب کوبا هستید، این را بدانید که پا در جنگلی گذاشتید که فیدل کاسترو در آن مبارزه می نموده.

منبع: دالاهو
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 29

به "21 جاذبه کوبا که نباید از دست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "21 جاذبه کوبا که نباید از دست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید