هرآنچه باید درباره سرم پوست و انواع آن بدانید

به گزارش مجله گرگانلند، یکی از محصولات فوق العاده مفید برای مراقبت و رسیدگی از پوست، سرم پوست است که با ترکیبات استثنایی و معجزه آسای خود می تواند پوست شما را به مراتب بهتر از قبل کند. اگر می خواهید درباره انواع سرم پوست و فواید آن برای پوست بدن اطلاعات بیشتری کسب کنید و همچنین با چند محصول خوب در این زمینه آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هرآنچه باید درباره سرم پوست و انواع آن بدانید

در ادامه می خوانید:

فواید سرم پوست

ترکیبات سرم پوست

تفاوت سرم پوست با کرم های مرطوب کننده

شناخت نوع پوست

معرفی سرم برای انواع پوست

چگونگی استفاده از سرم پوست

مهم نیست در چه سنی به سر می برید یا چه رنگ پوستی دارید؛ به هر حال مراقبت کردن از پوست از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این بخش از بدن در زیبایی انسان تأثیر چشمگیی دارد. البته نه فقط به خاطر ظاهر بلکه داشتن یک پوست سالم، به آن در مراقبت کردن از بدن هم کمک شایانی می کند.

یک پوست سالم وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد ویتامین D تولید می کند و این ویتامین هم به خاطر اینکه دمای بدن را در تعادل نگه می دارد و حین فشار و درد آن را وادار به واکنش سریع می کند، برای بدن اهمیت ویژه ای دارد. البته توجه داشته باشید نباید دائما زیر نور آفتاب قرار داشته باشید چون این کار هم صدمات زیادی را به پوست بدن وارد می کند.

حال که از اهمیت مراقبت از پوست مطلع شده ایم، بهتر است به سراغ محصولی برویم که این روزها در بین افراد مختلف، به خصوص خانم ها برای محافظت از پوست استفاده می شود. در رابطه با سرم پوست صحبت می کنیم. سرم های پوست خواص و ترکیبات فوق العاده ای دارند که پوست شما را به طرز معجزه آسایی بازسازی و زیباتر می کنند. به همین دلیل است که سرم های پوستی امروزه از محبوبیت بسیار زیادی بهره می برند و فروش بسیار خوبی هم دارند.

سرم پوست بایو آکوا مدل ویتامین C حجم 100 میلی لیتر

61,830

تومان

سرم پوست بایو آکوا مدل LUOFAMISS حجم 100 میلی لیتر

56,540

تومان

انواع سرم پوست

مشاهده همه

فواید سرم پوست

از فواید سرم پوست هر چه بگوییم کم است و باید اقرار کرد که این محصول واقعا روی پوست تاثیرات بسیار فراوان و غیر قابل انکاری دارد. از جمله این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. جوان سازی

یکی از بارزترین تاثیرات سرم های پوست این است که پوست شما را به مراتب زیباتر و جوان تر می کند. این محصول دارای آنتی اکسیدان قوی هستند که امکان ترمیم پوست را به آن می دهد. همین خاصیت باعث می شود صورتی بسیار شاداب تر، مجذوب کننده تر و جوان تر داشته باشید؛ بدون شک می توان گفت که سرم پوست به تنهایی قابلیت این را دارد که به عنوان یک محصول ضدپیری و ضدچروک شدن پوست نام برده شود.

2. روشن کنندگی

ترکیبات عالی سرم پوست مثل انواع ویتامین ها و مخصوصا ویتامین C به پوستتان کمک می کند که علاوه بر دریافت مواد مغذی، بسیار شفاف تر و روشن تر هم به نظر برسد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و عالی است که چین و چروک ها را باز و پوست را سفیدتر می کند و با استفاده منظم، رنگدانه ها و حتی کک و مک را هم از بین می برد که در نهایت دوباره منجر به روشن تر شدن پوست شما می شود.

3. ترمیم کنندگی

ویتامین های موجود در سرم پوست به خصوص ویتامین C و آنتی اکسیدان سبب می شوند که پوست از نو بازسازی شده و تمامی کک و مک ها، لک ها و جاهای آکنه و جوش تا حد بسیار زیادی کمرنگ شوند و در نهایت از بین بروند.

قدرت ویتامین C در ایجاد تغییرات به واسطه توانایی آن برای افزایش کلاژن پوست و مهار ملانین است که باعث می شود چهره شما به مراتب جوان تر، زیباتر و شاداب تر به نظر بیاید. علاوه بر این موارد باید گفت که به واسطه محافظت در برابر تابش اشعه فرابنفش که غالبا از سمت خورشید می آید، ویتامین C یکی از مهم ترین عناصری است که حضور آن در سرم های پوست به عنوان یک ماده احیا کننده، حیاتی است.

4. برطرف جای آکنه و جوش

برطرف جای جوش و آکنه و همچنین لک های صورت هم یکی دیگر از فواید استفاده از سرم پوست است. در فرمولاسیون سرم های پوستی معمولا از ترکیبات فعالی همچون ویتامین A، آزلائیک اسید، نیاسینامید، روغن درخت چای و سالیسیلیک اسید استفاده می شود که همه این ها در نهایت به برطرف جای جوش و آکنه و همچنین جلوگیری از ایجادشان کمک می کند.

این مسأله به خصوص برای بانوان بسیار سخت است که جای جوش و آکنه همچنان روی پوست اقصی نقاط بدنشان باقی بماند. در نتیجه سرم مو به یکی از محبوب ترین لوازم آرایشی برای آن ها تبدیل شده چرا که در برطرف این مشکل تأثیر چشمگیری دارد.

5. جلوگیری از خشکی پوست

سرم های پوست با توجه به ترکیبات فعالی همچون هیالورونیک اسید، پپتیدها و لومینسین ها به یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی تبدیل شده اند و استفاده از آن ها نیاز شما را به هرگونه مرطوب کننده دیگری برطرف می سازد. بدین ترتیب نیازی نیست حتما دو محصول جداگانه را خریداری کنید؛ در پی یک سرم پوست خوب و مرغوب بگردید و آن وقت می بینید که توانسته اید با یک تیر دو نشان بزنید.

به طور کلی می توان گفت سرم پوست یک محصول همه کاره بوده که با توجه به نیاز های کاربران برای مراقبت از پوست تولید و عرضه شده است. این محصولات کمک می کنند تا برای مراقبت و رسیدگی از پوست خود دیگر نگران نباشید چرا که عملا می توان گفت همه کاره هستند و به واسطه خواص فوق العاده ای که دارند، می توانند تمام تغییرات خوبی را که مد نظر دارید، روی پوست شما اعمال کنند.

ترکیبات سرم پوست

اگرچه سرم های پوست معمولا همگی با یک هدف ساخته و راهی بازار می شوند؛ مراقبت از پوست و جوانسازی آن. اما با این حال شرکت های مختلف برای جلب رضایت مصرف کنندگان، گاها از ترکیبات متفاوتی درون سرم های خود استفاده می کنند و در نتیجه خواص درمانی سرمی که تولید می کنند به مراتب بیشتر از محصولی می شود که یک شرکت دیگر تولید می کند. بنابراین باید هنگام خرید سرم پوست این نکته را هم مد نظر قرار داد تا در نهایت محصولی انتخاب شود که بیشترین مطابقت را با نیاز و خواسته مان دارد. به صورت کلی ترکیبات به کار رفته در سرم پوست عبارت اند از:

ویتامین C

ویتامین C باعث کلاژن سازی شده و پوست را ترمیم می کند.

ویتامین A

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامت پوست است که پوست آن را به صورت موضعی جذب کرده و باعث پیشگیری از خشکی می شود. علاوه بر این ویتامین A تا حد زیادی به برطرف چین و چروک صورت هم کمک می کند.

ویتامین E

ویتامین E می تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول ها محافظت می کند.

ویتامین B3

این ویتامین خاصیت کشسانی پوست را افزایش می دهد و باعث می شود پوست حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری بیشتری پیدا کند.

گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید با نفوذ به سطح پوست رطوبت آن را تامین کرده و لایه های سلول های مرده را از پوست جدا می کند. علاوه بر این ها این ماده ساخت کلاژن را نیز تحریک می کند.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید خواص بسیار زیادی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به خواص ضدپیری، مرطوب کنندگی، ترمیم کننده اگزما و افزایش دهنده خاصیت کشسانی پوست اشاره کرد.

سالیسیلیک اسید

این ماده در هر دو بخش پوست یعنی هم سطح و عمق آن اثر می گذارد. سالیسیلیک اسید در سطح پوست سلول های مرده و جای لک ها را از بین برده و همچینین سطح پوست را لایه برداری می کند. علاوه بر آن در عمق پوست نفوذ کرده و چین و چروک ها را باز می کند.

زینک

تاثیرات زیاد و عمده زینک روی پوست، مو و ناخن امروزه بر کسی پوشیده نیست. این ماده مغذی فواید بیشماری روی پوست دارد همچون بازسازی، تسکین و التیام جای زخم، تغذیه پوست، ضدالتهاب و ضدباکتری بودن.

رتینول

رتینول از مشتقات ویتامین A است که خواص متعددی دارد و از مهم ترین آن ها می توان به برطرف چین و چروک پوست، درمان لک های پوستی، برطرف جوش و آکنه اشاره کرد.

آزلائیک اسید

آزلائیک اسید یکی دیگر از ترکیبات جادویی و عالی به کار رفته در سرم های پوستی است که به طور کامل منافذ پوست را از باکتری هایی که باعث ایجاد جوش و آکنه می شود پاک سازی می کند.

سایر ترکیبات

از ترکیبات خوب و کاربردی دیگر سرم های پوست می توان به فرولیک اسید، چای سبز، رزوراترول و آستاگزانتین هم اشاره کرد که از آسیب های ناشی از پرتو فرابنفش و آلودگی هایی که می توانند منجر به پیری زودرس پوست شوند جلوگیری کرده و نقش تامین کننده رطوبت را هم بر عهده دارند.

تفاوت سرم پوست با کرم های مرطوب کننده

خیلی از افراد تفاوت میان سرم پوست و کرم های مرطوب کننده را نمی دانند و آن ها را به جای یکدیگر استفاده می کنند. اما نکته ای که وجود دارد این است که سرم ها نه تنها با کرم های مرطوب کننده تفاوت عمده ای دارند بلکه کارایی آن ها نیز با هم دیگر تفاوت دارد.

سرم های پوستی فرمالوسیونی بر پایه آب دارند و بسیار سریع و عمیق جذب پوست می شوند و برای از بین بردن لک ها یا جای جوش انتخاب بهتری نسبت به کرم های مرطوب کننده هستند. کرم های مرطوب کننده برعکس سرم ها فرمالوسیونی بر پایه چربی دارند و بیشتر نقش نرم کننده و مرطوب کننده پوست را دارند. سرم ها بر خلاف کرم های مرطوب کننده فاقد چربی بوده و از همین رو منافذ صورت را نمی بندند که این یک نکته مثبت به شمار میرود.

یکی دیگر از رجحان های سرم ها نسبت به کرم های مرطوب کننده این است که سرم ها از قدرت تقویت کنندگی بالاتری برخوردارند از همین رو اگر می خواهید پوستی به مراتب جوان تر، شاداب تر، درخشان تر و صاف تر داشته باشید، سرم ها قطعا انتخاب بهتری از کرم های مرطوب کننده خواهند بود.

با تمامی مواردی که گفته شد می بینیم که سرم های پوستی از هر لحاظی نسبت به کرم های مرطوب کننده رجحان دارند ولی نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که در فرمالوسیون کرم های مرطوب کننده از محافظت کننده های SPF استفاده می شود که از پوست در برابر اشعه های فرابنفش بهتر محافظت می کنند ولی این ماده اغلب در سرم های پوستی وجود ندارد.

یکی دیگر از رجحان های کرم های مرطوب کننده این است که نسبت به سرم ها قیمت کمتری داشته و حجم بیشتری هم دارند از همین رو از لحاظ مالی به صرفه تر هستند.

شناخت نوع پوست

اما قبل از اینکه به معرفی سرم های پوستی محبوب و مرغوب بپردازیم، باید این نکته را هم یادآور شویم که شناخت نوع پوست هنگام خرید هر نوع ابزار مراقبت از پوست حیاتی است. شما نمی توانید بدون مطلعی از جنس و نوع پوست خود به خرید یک کرم یا سرم اقدام کنید چون در این صورت ممکن است کلا با نتیجه عکس روبرو شوید. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما با خواندن این مطلب و همچنین مراجعه به پزشک متخصص، ابتدا نوع پوست خود را شناسایی و سپس به خرید یک کرم یا سرم مرغوب اقدام کنید.

پوست ها به دلیل ژنتیک و عوامل محیطی انواع مختلفی دارند ولی 4 نوع اصلی آن به پوست چرب، خشک، معمولی یا نرمال و پوست حساس تقسیم می شوند. در ادامه این مطلب به صورت مختصر به بررسی انواع پوست ها می پردازیم.

پوست معمولی یا نرمال

پوست انسان برای اینکه قابل انعطاف و ارتجاع باشد به میزان خاصی از چربی نیاز دارد. جالب است بدانید که در بدن انسان غده های چربی وجود دارند که چربی مورد نیاز پوست را فراهم می کنند. بخاطر میزان متفاوت ترشح این چربی است که انواع مختلف پوست به وجود آمده اند.

اگر شما از آن دسته از افرادی که هستید که پوست معمولی یا نرمال دارید بسیار خوش شانس هستید چراکه در این نوع پوست میزان ترشح چربی کاملا متناسب است و از همین رو از هر لحاظ به مراقبت پوستی کمتری نیاز دارید. همچنین پوستتان به ندرت چرب یا خشک می شود.

پوست چرب

پوست چرب پوستی است که ترشح چربی در آن زیادتر از میزان لازم است از همین رو پوست بیشتر اوقات چرب و براق به نظر می رسد. چربی زیاد پوست می تواند باعث ایجاد جوش و آکنه شود و همچین آلودگی و گرد و خاک را به خود جذب کند. معمولا افرادی که پوست چرب دارند، آرایش خوب روی صورتشان نمی ماند و پس از مدتی پاک می شود.

برای بهبود مسائل پوست چرب بهتر است روزی 2 بار صورت خود را با شوینده های مخصوص پوست چرب بشویید و از روتین پوستی حاوی تونر و سرم های پوستی مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

پوست خشک

پوست خشک به پوستی گفته می شود که ترشح چربی در آن کم تر از حد نرمال است و از همین رو پوست تا حد زیادی حالت ارتجاعی و نرمی خود را از دست می دهد. این اتفاق باعث می شود پوست خشک معمولا خیلی زود پوسته پوسته، دچار لک های خارش دار و زخم های سطحی شود.

عوامل محیطی می تواند خشکی پوست را دوچندان کند از همین رو محافظت و مراقبت از پوست خود در خارج از منزل یکی از ضرورت هایی است که باید به آن دقت کنید. شما می توانید با انجام اقدامات بسیار ساده این مشکل را تا حد زیادی حل کنید همچون استفاده روزانه از آبرسان ها و همچنین سرم های پوستی مخصوص پوست چرب. سرم های مخصوص پوست چرب با نفوذ به عمق پوست می توانند کاملا خشکی را از بین ببرند و تمامی قسمت های پوست را آبرسانی و تغذیه کنند.

پیشنهاد می شود که اگر پوست خشکی دارید به هیچ وجه آن را با آب داغ و یا خیلی سرد نشویید و همیشه روتین پوستی حاوی آبرسان، سرم پوستی و شوینده های مخصوص پوست خشک را حفظ کنید.

پوست حساس

پوست های حساس به پوست هایی گفته می شود که به عوامل خارجی مثل آب و هوا و به عوامل فیزیکی واکنش نشان می دهند و به سرعت حالت قرمزی، زخم، التهاب و خارش به خود می گیرند. این پوست ها معمولا کمی خشک هم هستند و نباید بدون ضدآفتاب در معرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرند.

همچنین باید با ملایمت و با استفاده از شوینده های مخصوص پوست حساس آن ها را بشویید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پوست های حساس نیاز به رسیدگی به مراتب بیشتری نسبت به دیگر نوع های پوستی دارند از همین رو دقت کنید که آن را با هر نوع شوینده ای که دم دست دارید نشویید و از هر نوع سرم پوستی، کرم مرطوب کننده یا ضد آفتابی استفاده نکنید.

معرفی سرم برای انواع پوست

همان طور که پیشتر گفتیم، شناخت نوع پوست از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه به شما در انتخاب درست محصول کمک زیای می کند. حال پرسشی که در اینجا وجود خواهد داشت این است که در میان سرم های پوستی موجود کدام را تهیه کنید و کدام محصول می تواند انتخاب بهتر و کاربردی تری باشد؟ از همین رو در اینجا می خواهیم به معرفی و بررسی چند سرم پوست محبوب و پرفروش بپردازیم که به شما در خرید محصولی بهتر و کارآمدتر کمک زیادی می کند.

سرم برای پوست معمولی

یکی از سرم های خوب برای پوست های معمولی، سرم پوستی بایو آکوا مدل LUOFAMISS در حجم 100 میلی لیتر است. این سرم پوستی چندگانه است و از همین رو خواص زیادی داشته و از پوست به شکلی عالی مراقبت می کند. سرم یاد شده با تامین کلاژن مورد نیاز پوست ضد چین و چروک بوده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. علاوه بر موارد ذکر شده این سرم به ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده کمک می کند و همچنین دارای خاصیت لیفتینگ هم هست.

سرم پوست بایو آکوا مدل LUOFAMISS حجم 100 میلی لیتر

56,540 تومان

مشاهده و خرید

سرم برای پوست چرب

سرم مخصوص پوست چرب که قصد داریم به بررسی و معرفی آن بپردازیم سرم پوست دی اوردینری مدل 1% Niacinamide 10% + Zinc در حجم 30 میلی لیتر است. این سرم پوستی معجزه آسا ساخت کشور کانادا بوده و از خواص بسیار زیادی بهره می برد. این سرم محبوب و منحصر به فرد حاوی دو ماده غنی زینک و نیاسینامید است که چربی های اضافه پوست را از بین می برد و در نتیجه منافذ باز موجود در پوست صورت را اهم می بندد.

زینک موجود در این سرم از جوش و آکنه های پوستی جلوگیری می کند و همچنین جای لک ها را هم کم کم از بین می برد. در کنارش نیاسینامید نقش آبرسانی دارد، رطوبت پوست را تامین و به افزایش مقاومت پوست کمک می کند.

سرم پوست دی اوردینری مدل 1% Niacinamide 10% + Zinc حجم 30 میلی لیتر

535,000 تومان

مشاهده و خرید

سرم برای پوست خشک

سرم پوست دیگری که قصد داریم به معرفی و بررسی آن بپردازیم مخصوص پوست های خشک یعنی سرم لورآل مدل Hydragenius در حجم 70 میلی لیتر است. این سرم ساخت کشور فرانسه با جنس محفظه شیشه ای بوده که خواص بی نظیری دارد و بسیار محبوب و پر طرفدار است. همان طور که از نام هیدرا جنیوس (Hydra Genius) پیداست این سرم یک محلول قوی آبرسان بوده که با داشتن ترکیباتی اعم از آب آلوئه ورا و هیالورونیک اسید پوست شما را آبرسانی و تغذیه می کند.

یکی از فواید خوب دیگر سرم یاد شده این است که بسیار سبک و فاقد چربی است و از همین رو خیلی سریع و آسان جذب پوستتان شده و رطوبت آن را به نحوی عالی تامین می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، سرم لورآل مدل Hydragenius، صورت را شفاف تر کرده و PH پوست را تنظیم می کند. از همین رو پیشنهاد می کنیم که اگر پوست خشکی دارید حتما از این سرم استفاده کنید.

سرم پوست لورآل مدل Hydragenius حجم 70 میلی لیتر

510,000 تومان

مشاهده و خرید

سرم برای پوست حساس

آخرین سرمی که می خواهیم به بررسی آن بپردازیم سرم پوست دی اوردینری مدل Borage Seed در حجم 30 میلی لیتر برای پوست های حساس و خشک است. البته اگر پوست خیلی حساسی دارید و ممکن است پوستتان به بیشتر محصولات مراقبتی واکنش نشان دهد پیشنهاد می کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید تا سرم پوستی مخصوصی را برای شما تجویز کند.

با این حال سرم پوست دی اوردینری مدل Borage Seed ساخت کشور کانادا برای افرادی با پوست حساس تولید شده است و طرفداران زیادی هم دارد. این سرم با بهره گیری از روغن های خالص و گیاه گل گاوزبان، خاصیت درمانی، ضد التهابی و ترمیم کنندگی دارد و همچینی باعث براق و شفاف شدن صورت می شود.

سرم پوست دی اوردینری مدل Borage Seed حجم 30 میلی لیتر

540,000 تومان

مشاهده و خرید

چگونگی استفاده از سرم پوست

طرز استفاده از سرم های پوستی بسیار آسان است و به راحتی می توانید پوست خود را با آن تغذیه کنید.

  • در ابتدا و قبل از انجام هر کاری بهتر است صورتتان را خوب بشویید و از طریق پاک کننده ها به خوبی غبارها و آلودگی ها را از آن پاک کنید تا سرم بهتر جذب پوستتان شود.
  • بعد از اینکه خوب صورتتان را شستید دو یا سه قطره از سرم را روی دستتان بریزید و آرام آن ها را روی پوست صورت خود بمالید. دقت کنید که نباید سرم را روی دو دست خود بمالید.
  • بعد از استفاده از سرم پوست می توانید از کرم های مرطوب کننده اسفاده کنید زیرا کرم های مرطوب کننده منافذ پوست را می بندند و از همین رو اثر بخشی سرم های پوستی بیشتر خواهد شد.

کلام آخر

در آخر باید به چند نکته در باب استفاده از سرم های پوستی اشاره کنیم. در ابتدا و قبل از خرید هرگونه محصول مراقبتی برای پوستتان حتما نوع پوست خود را بشناسید چراکه هر محصول برای نوع های متفاوتی از پوست تولید شده اند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که زیاده روی در هر چیزی خوب نیست از همین رو در استفاده از سرم زیاده روی نکنید و هر شب قبل از خواب از سرم استفاده کنید. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که بیشتر سرم های پوستی به دلیل وجود ویتامین C حتما باید زمانی که روشنایی وجود ندارد (شب) استفاده شوند تا اثربخش باشند. در نتیجه این موضوع را هم به خاطر بسپارید.

منبع: Healthline, LOréal Paris

پرسش های متداول درباره سرم پوست

آیا سرم پوست یک مرطوب کننده است؟

هم بله و هم خیر. سرم های پوستی می توانند مرطوب کننده باشند ولی در کنارش خواص بسیار زیاد دیگری هم دارند.

در طول روز چند بار باید از سرم پوست استفاده کرد؟

بستگی به نوع سرم دارد. اگر سرم پوست شما حاوی ویتامین C است بهتر است در شب قبل از خواب استفاده شود در غیر این صورت می توانید سرم را دو بار در طول روز، یک بار صبح و یک بار شب استفاده کنید.

آیا سرم ها زود منقضی می شوند؟

بله، سرم های پوستی به دلیل وجود عناصر خاص موجود در آن ها نباید در معرض هوا قرار گیرند چون ناپایداراند برای مثال ویتامین C در گذر زمان اکسید می شود و تاثیر خود را از دست می دهد.

تا چند وقت می توان از یک سرم استفاده کرد؟

6 ماه تا 1 سال فرصت استفاده از سرم ها را دارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1697

به "هرآنچه باید درباره سرم پوست و انواع آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه باید درباره سرم پوست و انواع آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید