نکات کاربردی برای ایمنی بچه ها در سفر

به گزارش مجله گرگانلند، طبق تحقیقات انجام گرفته آسیب های ناشی از حوادث از علل اصلی معلولیت ها، ناهنجاری های دایمی و مرگ ومیر در بچه ها است و هر سال تعداد زیادی از بچه ها حوادثی تلخ را تجربه می نمایند؛ به همین علت پیشگیری از آسیب به بچه ها مسئولیت بزرگی است که نیازمند تعهد و مشارکت دولت و خانواده ها و حتی خود کودک است.

نکات کاربردی برای ایمنی بچه ها در سفر

والدین و مراقبان کودک در خانه و خارج از خانه باید با دقت در جزئیات مانع از آسیب تماشا بچه ها شوند و در پیشگیری از حوادث و ایمنی بچه ها نقش فعالی داشته باشند. در تعطیلات نوروزی و مسافرت متأسفانه گاهی اوقات به دلیل ناآگاهی و غفلت از سوی والدین و کودک شاهد آسیب هایی به بچه ها هستیم که در بعضی موارد تنها به معلولیت و ناهنجاری های دائمی ختم نمی شوند و متأسفانه حتی باعث مرگ ومیر در بچه ها می شوند؛ اما در بین حوادث و آسیب های موجود بیشترین خطراتی که ممکن است در سفر های نوروزی و مسافرت بچه ها را تهدید کند، آسیب هایی مانند حوادث ترافیکی، مسمومیت ها، غرق شدگی و سقوط است. در تبادل نظر با زهرا کبیری، کارشناس مدیریت امداد و سوانح طبیعی، مربی امداد و یاری های اولیه و بعلاوه مدرس طرح دادرس نکاتی که ممکن است در زمان وقوع این حوادث به مدیریت درست حادثه یاری کند را مرور نموده ایم، نکاتی که خواندنشان برای والدینی که با بچه ها خود به سفر های نوروزی رفته اند، خالی از لطف نیست.

برترین سن برای سفر با کودک چه سنی است؟

برترین زمان ها، بیشتراً موافق هستند، بین سه تا نه ماهگی است، زمانی که بچه ها هنوز تحرک ندارند، و بعد از دو یا سه سالگی. ایده در اینجا دور زدن مرحله کودک نوپا، و مهمتر از آن، اجتناب از پرواز با نوزادان خردسال است.

سفر با بچه ها می تواند یک لذت و چالش همزمان باشد. آموزشگاه اطفال آمریکا (AAP) نکات زیر را برای سفر های خانوادگی ایمن و بدون استرس ارائه می دهد.

سفر با کودک به وسیله هواپیما

به خانواده خود فرصت بیشتری بدهید تا از امنیت عبور نمایند - به خصوص وقتی با بچه های کوچکتر سفر می کنید.

از بچه ها بخواهید کفش ها و لایه های بیرونی لباس بپوشند که برای چک امنیتی به راحتی درآورند. بچه ها کمتر از 12 سال احتیاجی به درآوردن کفش های خود برای غربالگری معمول ندارند.

کالسکه ها را می توان به وسیله امنیت فرودگاه آورد و به وسیله گیت بازرسی کرد تا سفر با بچه های کوچک آسان تر گردد.

قبل از آمدن به فرودگاه با بچه ها خود در خصوص فرآیند غربالگری امنیتی صحبت کنید. به آن ها اطلاع دهید که کیف ها (کوله پشتی، عروسک ها و غیره) باید در دستگاه اشعه ایکس قرار داده شوند و از طرف دیگر بیرون آمده و به آن ها برگردانده می گردد.

در خصوص این واقعیت بحث کنید که تهدید هایی مانند: من یک بمب در کیفم دارم. تهدید هایی که به شوخی انجام می گردد (حتی به وسیله یک کودک) می تواند کل خانواده را به تأخیر بیندازد و منجر به جریمه گردد.

ترتیبی دهید که یک صندلی ماشین در مقصد خود داشته باشید یا صندلی خود را همراه داشته باشید. خطوط هوایی معمولاً به خانواده ها اجازه می دهند که صندلی ایمنی خودروی کودک را به عنوان یک چمدان اضافی و بدون هزینه اضافی همراه داشته باشند. قبل از رسیدن به فرودگاه، وب سایت شرکت هواپیمایی را آنالیز کنید تا از سیاست آن ها آگاه شوید.

هنگام سفر با هواپیما، زمانی که کودک به درستی در صندلی ایمنی خودرو متناسب با سن، وزن و قد کودک قرار گیرد، برترین محافظت را دارد. بچه های که بیش از 18 کیلو وزن دارند می توانند از کمربند ایمنی هواپیما استفاده نمایند.

صندلی ایمنی خودرو باید دارای برچسبی باشد که در آن مورد تایید FAA باشد. صندلی های تقویت نماینده موقعیت کمربند را نمی توان در هواپیما استفاده کرد، اما می توان آن ها را به عنوان چمدان (معمولاً بدون هزینه بار) برای استفاده در اتومبیل های کرایه ای و تاکسی آنالیز کرد.

اگرچه FAA به بچه ها زیر 2 سال اجازه می دهد تا در دامان بزرگسالان نگهداری شوند، AAP توصیه می نماید که خانواده ها گزینه هایی را آنالیز نمایند تا اطمینان حاصل گردد که هر کودک صندلی مخصوص به خود را دارد. اگر خرید بلیط برای یک کودک کوچک امکان پذیر نیست، سعی کنید پروازی را انتخاب کنید که احتمالاً صندلی های خالی داشته باشد تا کودک شما بتواند در صندلی ماشینش کماندار سوار گردد.

یک کیسه اسباب بازی و تنقلات داشته باشید تا کودکتان در طول پرواز مشغول گردد.

به منظور کاهش درد گوش در هنگام فرود، نوزاد خود را به شیر دادن یا مکیدن شیشه تشویق کنید. برای اطلاعات بیشتر به نحوه پرستاری در هواپیما مراجعه کنید. بچه ها بزرگتر می توانند آدامس جویدن یا نوشیدن مایعات را با نی امتحان نمایند.

دست ها را مرتباً بشویید و ژل دست شویی و دستمال های ضدعفونی نماینده به همراه داشته باشید تا از ابتلا به بیماری در سفر جلوگیری کنید.

قبل از پرواز با نوزاد یا نوزادی که مسائل مزمن قلبی یا ریوی یا علائم تنفسی فوقانی یا تحتانی دارد، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

اگر در عرض 2 هفته پس از یک دوره عفونت گوش یا جراحی گوش پرواز می کنید، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

سفر با کودک به وسیله ماشین

سفر های جاده ای در کشور های در حال توسعه می تواند بسیار خطرناک باشد. مطمئن شوید که بچه ها از صندلی ماشین مناسب استفاده نمایند. به راننده خود بگویید که عجله ندارید، بخواهید از تلفن همراه استفاده نکنید و تاکید کنید که برای رانندگی ایمن پاداش خواهید داد.

همواره از صندلی ماشین برای نوزادان و بچه ها خردسال بهره ببرید. همه نوزادان و بچه ها نوپا باید تا حد امکان روی صندلی ماشین رو به عقب سوار شوند تا زمانی که به بالاترین وزن یا قد مجاز به وسیله سازنده صندلی ماشین برسند. هنگامی که کودک شما از حد مجاز قد یا وزن رو به عقب بزرگتر شد، باید روی صندلی ماشین رو به جلو سوار گردد. توصیه های به روز شده در خصوص سفر ایمن را می توانید در اینجا پیدا کنید.

اگر شما نتوانید صندلی خود را همراه داشته باشید، بیشتر شرکت های اجاره ای می توانند صندلی ماشین را ترتیب دهند. با این حال، آن ها ممکن است انتخاب محدودی از صندلی ها داشته باشند. آنالیز کنید که صندلی ای که آن ها ارائه می نمایند با مقدار و سن کودک شما مناسب است، به نظر می رسد در شرایط خوبی واقع شده است، و قبل از پذیرش آن، دفترچه راهنمای آن ارائه شده است.

کودکی که صندلی ماشین خود را با تسمه بزرگتر نموده است (او به بالاترین وزن یا قد مجاز برای صندلی خود رسیده است، شانه هایش بالای شکاف های دسته بالایی قرار دارند یا گوش هایش به بالای صندلی رسیده است) باید کمربند سوار گردد. -قرار دادن صندلی یاریی تا زمانی که کمربند ایمنی وسیله نقلیه به درستی ببندد (معمولاً زمانی که کودک به قد 4 دقیقه و 9 اینچ می رسد و بین 8 تا 12 سال سن دارد).

همه بچه ها زیر 13 سال باید در صندلی عقب وسایل نقلیه سوار شوند.

هرگز صندلی ماشین رو به عقب را در صندلی جلوی وسیله نقلیه ای که کیسه هوا دارد قرار ندهید.

با بستن کمربند ایمنی، حتی در تاکسی، الگوی خوبی باشید.

بچه ها اغلب در یک سفر جاده ای طولانی بی قرار یا تحریک پذیر می شوند. با اشاره به منظره ها جالب در طول مسیر و با آوردن اسباب بازی های نرم و سبک وزن و موسیقی مورد علاقه برای آواز خواندن، آن ها را مشغول کنید.

برای توقف رانندگی برنامه ریزی کنید و هر دو ساعت یکبار به خود و فرزندتان استراحت بدهید.

هرگز فرزندتان را حتی برای یک دقیقه در ماشین تنها نگذارید. دمای داخل ماشین می تواند در عرض چند دقیقه به سطوح مرگبار برسد و کودک در اثر گرمازدگی جان خود را از دست بدهد. برای اطلاعات بیشتر به جلوگیری از مرگ کودک در اتومبیل های داغ مراجعه کنید.

علاوه بر یک بسته بهداشتی مسافرتی، والدین باید آب و تنقلات سالم، دستمال مرطوب مخصوص بچه ها، پماد بثورات پوشک و ملحفه ضد آب و ضد حشرات را برای بازی ایمن در خارج از خانه همراه داشته باشند.

سفر های بین المللی همراه با کودک

اگر به خارج از کشور سفر می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کودک شما ممکن است به واکسن های اضافی یا دارو های پیشگیرانه احتیاج داشته باشد یا خیر، و مطمئن شوید که کودک شما در خصوص واکسیناسیون های معمول به روز است. در کشور هایی که بیماری های منتقله به وسیله پشه مانند مالاریا وجود دارد، محافظت از پشه را به همراه داشته باشید.

به منظور کاهش جت لگ، برنامه خواب کودک خود را 2 تا 3 روز قبل از حرکت تنظیم کنید. پس از ورود، بچه ها باید تشویق شوند تا در ساعات روشنایی روز در بیرون یا در منطقه ها با نور روشن فعال باشند تا سازگاری را تقویت نمایند.

هنگام شنا در دسترس بچه ها قرار بگیرید، زیرا ممکن است استخر ها سیستم تخلیه ایمن و مدرن نداشته باشند و هم استخر ها و هم سواحل ممکن است فاقد غریق غریق باشند.

اطمینان حاصل کنید که فرزندتان هنگام سوار شدن به قایق های کوچکتر جلیقه نجات می پوشد و با پوشیدن جلیقه نجات خود را مثال بزنید.

شرایط هتل ها و سایر اقامتگاه ها ممکن است امن نباشد. به دقت از نظر سیم کشی در معرض، سموم آفات، تراشه های رنگ یا ناکافی نرده های راه پله یا بالکن بازرسی کنید.

هنگام سفر، توجه داشته باشید که تخت خواب ها یا حیاط های بازی ارائه شده به وسیله هتل ها ممکن است استاندارد های ایمنی فعلی را نداشته باشند. اگر در خصوص ایمنی تخت یا حیاط بازی شک دارید، درخواست جایگزینی کنید یا گزینه های دیگری را در نظر بگیرید.

نکات کاربردی برای تأمین ایمنی کودک در جاده ها

طبق مطالعات انجام گرفته در حوادث ترافیکی به ازای هر یک کودک که در اثر حوادث رانندگی فوت می نماید، 254 کودک به دلیل حادثه ترافیکی به بیمارستان مراجعه می نمایند و 4 کودک با معلولیت های دائمی مرخص می شوند. بعلاوه بنا بر تحقیقات انجام گرفته آسیب های ترافیکی دلیل اصلی مرگ ومیر بین سنین 15 تا 19 سال و دومین دلیل مرگ در بین بچه ها 5 تا 14 ساله است.

اما برای پیشگیری از حوادث ترافیکی و در جهت ایمنی کودک در سفر های نوروزی می توانیم به اقدامات متعددی اشاره کنیم که در صورتی که والدین آن ها را انجام دهند تا حد زیادی آسیب به بچه ها را کم می نماید. کاهش سرعت به مقدار یک کیلومتر بر ساعت موجب کاهش خطر تصادف های آسیب زا به مقدار 3 درصد و کاهش خطر تصادف های مرگبار می گردد. استفاده از تجهیزات ایمنی برای بچه ها را نباید نادیده گرفت.

بد نیست بدانید که استفاده از صندلی حمایتی کودک در تصادف مرگ ومیر بچه ها را بین 54 تا 70 درصد کاهش می دهد. به یاد داشته باشیم که بچه ها زیر 5 سال را نباید با موتورسیکلت جابه جا کنیم، قدرت عضلانی کودک در حدی نیست که بتواند از کلاه ایمنی استفاده و فشار ناشی از ایستادن یا شتاب های ناگهانی را تحمل کند. یادمان باشد کیسه هوای خودرو اگر چه مزایایی برای بزرگتر ها دارد، اما خطرات جدی را متوجه بچه ها می نماید. احتمال آسیب تماشا بچه ها زیر 13 سال به دلیل بازشدن کیسه هوا زیاد است؛ بنابراین بچه ها نباید در صندلی جلوی خودرو های دارای کیسه هوا بنشینند مگر این که کیسه هوا غیر فعال شده باشد.

پس نباید فراموش کنید که بچه ها باید در صندلی پشت و به دور از کیسه هوا بنشینند. کودک هیچ گاه نباید در خودرو تنها بماند؛ چرا که ممکن است ناآگاهانه ترمزدستی را خلاص کند یا در هوای گرم دچارگرمازدگی گردد.

این را هیچ گاه نباید فراموش کنید که کودک در هیچ شرایطی حتی در صورت خاموش بودن خودرو نباید پشت فرمان خودرو بنشیند. والدین باید این را بدانند که کودک داخل خودرو نباید روی پای کسی بنشیند؛ چرا که در صورت توقف ناگهانی خودرو فرد قادر به حفظ کودک نخواهد بود و ممکن است از پنجره به بیرون پرتاب گردد یا صورتش به داشبورد برخورد کند و باعث له شدگی گردد.

مسمومیت بچه ها را جدی بگیرید

از دیگر مواردی که باعث آسیب به بچه ها در سفر می گردد مسمومیت است. سم ماده ای است که مصرف مقداری از آن باعث می گردد یک آسیب گذرا یا همیشگی در بدن کودک ایجاد گردد. خوب است بدانید علاوه بر مواردی که ذاتاً برای بدن زیان آور است، عناصر مفیدی مانند انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها درصورت مصرف بیش از حد و نادرست ممکن است تبدیل به مواد مسموم نماینده و زیان آور برای بچه ها گردد. سم از راه های مختلفی می تواند وارد بدن کودک گردد و ایجاد مسمومیت کند، اما در سفر معمولاً بچه ها دچار مسمومیت های گوارشی با خوردن و آشامیدن مواد خوراکی و مصرف بیش از مقدار آن ها و بعلاوه مسمومیت هایی که با گیاهان سمی در طبیعت که با پوست و چشم بچه ها تماس پیدا می نمایند، می شوند. به وسیله علائم زیر می توانیم به مسمومیت کودک در سفر در پی خوردن و آشامیدن مواد خوراکی پی برده و کودک را به مراکز درمانی انتقال دهیم.

سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ، اسهال، درد شکم و حتی تغییر در شرایط هوشیاری یا پاسخ دهی کودک. در مسمومیت هایی که در بچه ها بر اثر تماس با گیاهان سمی در دامن طبیعت به وجود می آید، علائمی مانند قرمزی در ناحیه تماس، خارش، التهاب و تاول در کودک مشاهده می گردد. برای جلوگیری از عواقب وخیم انواع مسمومیت ها در بچه ها که ممکن است کودک را احتیاجمند احیای قلبی - ریوی کند، بهتر است با تشخیص علائم مسمومیت، کودک در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی منتقل گردد.

ضوابطی که داخل ماشین بچه هامان را تهدید می نمایدهنگام شیردادن به کودک باید توقف کرد؛ چون در صورت تصادف یا ترمز ناگهانی وزن مادر روی کودک می افتد و باعث آسیب به کودک می گردد. به یاد داشته باشیم بچه ها نباید روی صندلی خودرو در حال حرکت بایستند یا این که در عقب خودرو دراز بکشند.

احتیاج به تاکید هم نیست که بچه ها نباید دست یا سر خودشان را از شیشه خودرو بیرون بیاورند. این را بدانید که برای سوار و پیاده شدن از خودرو باید از در های سمت راست یعنی به سمت پیاده رو استفاده کنیم و هنگام بستن در های خودرو مراقب باشیم انگشتان کودک لای درِ خودرو نماند. در ارتباط با استفاده از کمربند ایمنی که مانع از پرت شدن کودک به هنگام تصادف می گردد باید به کودک با زبان ساده بچه هاه آموزش دهیم که کمربند به گونه ای باید بسته گردد که یک قسمت از آن از روی شانه و نوار دیگر آن از روی شکم عبور کند. بد نیست بدانید بستن کمربند ایمنی خودرو خطر پرت شدن از وسیله نقلیه و ایجاد آسیب های مرگبار یا سنگین به بچه ها 10 سال به بالاتر را بین 40 تا 50 درصد کاهش می دهد.

شنا با جلیقه نجات و تیوباما در سفر های نوروزی ممکن است والدین با بچه ها به ساحل دریا بروند؛ با توجه به رغبت فراوان بچه ها به امر شنا حتی در آب های کم عمق و در کنار شالیزار ها ممکن است با آسیب دیگری به نام غرق شدگی در بچه ها روبرو شویم. غرق شدگی زمانی اتفاق می افتد که آب وارد راه هوایی کودک شده و باعث ایجاد مسائل تنفسی برای او می گردد.

اتفاقی که می تواند منجر به مرگ، معلولیت و یا بیماری در کودک گردد. در این زمان دانستن نکات زیر ممکن است جان بچه ها را تا رسیدن نیرو های امدادی نجات دهد. اگر قصد رفتن به ساحل، دریا، شالیزار ها و آب های کم عمق دارید این را به یاد داشته باشید که جریان آب ممکن است کودک را به زیرآب بکشد؛ به همین خاطر والدین باید توجه داشته باشند زمانی که همراه بچه ها خود به استخر یا ساحل دریا می روند از خوردن دارو های خواب آور خودداری نمایند تا هوشیاری و دقت لازم در مراقبت ازبچه ها خود را داشته باشند. اگر بچه ها میل به شنا در ساحل دریا دارند حتماً باید در آن منطقه غریق نجات حضورداشته باشد. هنگام شناکردن بچه ها حتماً باید جلیقه نجات و تیوپ در دسترس باشد.

نکات ایمنی کاربردی هنگام بازی کودک

یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب به بچه ها در سفر می گردد، سقوط بچه ها است. سقوط اتفاقی است که در نتیجه آن کودک روی زمین، کف یا سطوح پایینی دیگر می افتد. اما در سفر های نوروزی احتمال این آسیب در بچه ها بیشتر هم می گردد و شاید بتوان گفت محل های شایع سقوط ناگهانی بچه ها در سفر های نوروزی تجهیزات بازی (سرسره بازی-تاب بازی در پارک ها) درختان و حتی سقوط از ارتفاع مانند کوه است.

برای ایمنی کودک در زمان استفاده از وسایل و تجهیزات بازی باید دقت داشته باشید که کودک وسط تاب بنشیند، روی تاب نایستد یا زانو نزند و هر دو طناب تاب را بگیرد. باید دقت کنید زمانی که کودک دیگری مشغول تاب بازی است، کودک دیگری پشت یا جلوی تاب قرار نگیرد. مراقب باشید کودک تاب خالی را حرکت ندهد که برگشت آن به دلیل ناآگاهی کودک باعث برخورد تاب به او و آسیب می گردد.

در خصوص سرسره بازی ضروری است کودک هنگام بالارفتن با هر دو دست نرده های آن را بگیرد. هنگام سُرخوردن مطمئن شوید کسی جلوی او نیست. بچه ها همواره باید با پا و نه با سر از سرسره پایین بیایند. از سطح شیبدار سرسره بالا نروند. اول پاهایشان را خارج نمایند و سپس بلند شوند.

پس از سُرخوردن سریع از سرسره کنار بروند که پایین آمدن کودک بعدی باعث آسیب به کودک نگردد، البته این را هم بدانید که افتادن و زمین خوردن بچه ها در بیشتر موارد خیلی جدی نیست و جای نگرانی ندارد. ممکن است بچه ها بر اثر سقوط از ارتفاعاتی همانند کوه یا بلندی دچار آسیب هایی از قبیل خراشیدگی، بریدگی، کوفتگی، شکستگی اندام ها و حتی آسیب های وارده به سر، نخاع، قفسه سینه و محوطه شکمی شوند که برای جلوگیری از آسیب های بیشتر و مرگ ومیر دربچه ها ضروری است کودک را به مراکز درمانی منتقل کنیم. بعلاوه نباید فراموش کنید که برای ایمنی بچه ها ضروری است هنگام کوهنوردی، رفتن به ارتفاعات و بلندی ها و استفاده از وسایل بازی روی کودک خود نظارت دقیق داشته باشید.

بازی ها را ایمن و دقت کنید که وسایل بازی که بچه ها استفاده می نمایند به درستی طراحی و نگهداری و با یک سطح نرم و امن پوشانده شوند و حتی در صورت بازی های پرجنب و جوش مانند اسکیت باید پوشش های محافظتی مانند مچ بند، پد های زانو، آرنج و کلاه ایمنی برای بچه ها استفاده گردد.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1725

به "نکات کاربردی برای ایمنی بچه ها در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات کاربردی برای ایمنی بچه ها در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید