سؤالی که فدراسیون شمشیربازی باید به آن پاسخ دهد؛ چرا فلوره و اپه همانند سابر پیروز نیستند؟

به گزارش مجله گرگانلند، مسابقات شمشیربازی زیر 23 سال قهرمانی آسیا در حالی به انتها رسید که سهم ایران در این بازی ها کسب مدال نقره تیمی در رشته سابر بود.

سؤالی که فدراسیون شمشیربازی باید به آن پاسخ دهد؛ چرا فلوره و اپه همانند سابر پیروز نیستند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، مسابقات شمشیربازی زیر 23 سال قهرمانی آسیا با حضور 12 شمشیرباز از کشورمان و با کسب مدال نقره تیمی ایران در بخش سابر به انتها رسید تا همچنان سابر، جورکش فلوره و اپه در مسابقات آسیایی باشد.

نتایج ناامیدکننده امیدها در اپه و فلوره

در رقابت های شمشیربازی زیر 23 سال قهرمانی آسیا و در بخش فلوره، ماهان میرزایی در رده بیست و پنجم، هادی رضوی نیا در رده سی ام و علی امینی در رده سی و نهم ایستادند. در بخش تیمی نیز ایران در جایگاهی بهتر از هشتم قرار نگرفت. در بخش انفرادی 55 نفر و در بخش تیمی 13 تیم با هم رقابت کردند.

در بخش انفرادی اسلحه اپه در بین 61 شمشیرباز، احمدرضا کنعانی در رده نهم، محمدرضایی طادی در رده سیزدهم، محمد برزگر در رده سی ام و سپهر زاهدی در رده پنجاه و یکم ایستاد. در بخش تیمی نیز تیم اپه ایران در بین 14 تیم، ششم شد.

باز هم سابر به داد فدراسیون رسید

در روزهای عدم اطلاع رسانی دقیق از نتایج شمشیربازان در تایلند؛ اپه و فلوره نتایج قابل قبولی کسب نکردند، اما در روز انتهای سابر ایران پیروز شد تا فینال بالا برود و با شکست برابر کره جنوبی تک مدال شمشیربازی در این مسابقات را دشت کند تا شاید فشارها و نقدها از روی اپه و فلوره برداشته گردد.

دلایل اختلاف زیاد سابر با فلوره و اپه داخلی با خارجی؟

در شرایطی که سابر ایران خود را در کنار تیم های مدعی کسب مدال در المپیک بالا کشیده، کمترین انتظار از اپه و فلوره کسب مدال های آسیایی است اما چرا این انتظار برآورده نشده است؟

اولین دلیل را باید در فدراسیون جستجو کرد. در گام نخست این سوال مطرح است که آیا نگاه یکسانی بین سابر با فلوره و اپه در فدراسیون شمشیربازی وجود دارد؟ پاسخ این سوال را باید در بحث اعزام ها و اردوها جستجو کرد. در همین مسابقات اخیر آنچه شنیده می گردد این است که تفاوتی در میزان اردوها و کیفیت آنها وجود نداشته و فدراسیون نگاه یکسانی به هر سه رشته داشته است. تمرین کردن جوانان در کنار بزرگسالان را می توان یک امتیاز برای سابر دانست که این مسئله به ابتکار سرمربی بر می گردد. درگیری سابریست های بزرگسال برای کسب سهمیه المپیک نیز امکان تمرین جوانان در کنار بزرگسالان را فراهم کرده است.

در مورد اینکه آیا واقعا در فدراسیون تبعیضی بین سابر با اپه و فلوره وجود دارد یا نه نمی توان به صورت قطعی پاسخ داد و لازم است توضیحات بیشتری از مسئولان فدراسیون و ورزشکاران و کادر فنی اپه و فلوره ارائه گردد.

آنچه در مورد آن می توان قضاوت کرد این است که در بحث اعزام به مسابقات مختلف آسیایی در رده های سنی بین سابر، اپه و فلوره تفاوتی وجود ندارد و قطعا فرصت حضور و کسب تجربه در آسیا برای نمایندگان کشورمان وجود دارد. اگر شرایط حضور در مسابقات جهانی کمتر برای این دو رشته وجود دارد اما این تیم ها همواره در مسابقات آسیایی حضور داشتند و حداقل می توانند در مسابقات قاره کهن به مدال های ارزشمند برسند. نباید فراموش کرد که راه رسیدن به سکوهای جهانی از آسیا می گذرد و اگر اپه و فلوره در گام اول در آسیا جایگاهی کسب نکنند کسب مدال های جهانی غیر ممکن است و باید با تغییر در روند برنامه ریزی ها و دستیابی به علم روز جهان، فلوره و اپه را نیز به جایگاهی که حق این رشته است، رساند.

پوست اندازی در اپه و فلوره 10 ساله شد

در حالی که سال ها بحث پوست اندازی و جوان گرایی و استعدادیابی در اپه و فلوره مطرح است اما در عمل تغییر چندانی در نتایج این تیم ها حاصل نشده و به نظر می رسد با نتایجی که در رده زیر 23 سال کسب شد، پشتوانه محکمی برای اپه و فلوره وجود ندارد. با این حساب دوره پوست اندازی در این دو رشته 10 ساله شده است. این در شرایطی است که جوانان سابر ایران در آسیا به مدال نقره رسیدند و این می تواند اطمینان خاطر و پشتوانه ای برای تیم ملی بزرگسالان باشد.

لزوم پاسخگویی در ناکامی ها

همه تفسیرها و آنالیزها از عملکرد تیم های فلوره، اپه و سابر در رده های مختلف تا زمانی که فدراسیون پاسخگو نباشد، بی نتیجه خواهد بود. مسئولان فدراسیون شمشیربازی سال هاست یک نشست خبری نداشتند و فرصت تجزیه و تحلیل عملکرد شمشیربازان را فراهم نکرده اند و با این شرایط نمی توان به دلایل واقعی ناکامی های اپه و فلوره دست یافت. شاید مسئولان فدراسیون نگران هستند که نتایج فلوره و اپه، سابر را درگیر حواشی کند یا اینکه این ذهنیت ایجاد گردد که سابر، سوگلی فدراسیون است و عملکرد آن مانند چماق بر سر اپه و فلوره زده می گردد. احتمالا همین تفکر هم باعث شده تا خبرهای نتایج این دو رشته انعکاس داده نگردد.

نیاز به تدبیر برای پیشرفت

دلیل تفاوت جایگاه سابر ایران با فلوره و اپه هر چه باشد مهم است و باید به آن پرداخته گردد و مطمئنا چشم پوشی روی نتایج و عدم انتشار آنها راهکار مناسبی نخواهد بود. همچنین سوال اینجاست که چرا وقتی سابر ایران توانسته در چند سال جایگاه خود را نه تنها در آسیا بلکه در جهان و المپیک بالا ببرد، چرا عزمی برای ارتقای جایگاه فلوره و اپه حداقل در آسیا وجود ندارد؟ حیف است که در رویدادهایی مانند بازی های آسیایی فلوره و اپه را در کنار سابر روی سکو نبینیم و این جز با تدبیر و برنامه محقق نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 31

به "سؤالی که فدراسیون شمشیربازی باید به آن پاسخ دهد؛ چرا فلوره و اپه همانند سابر پیروز نیستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سؤالی که فدراسیون شمشیربازی باید به آن پاسخ دهد؛ چرا فلوره و اپه همانند سابر پیروز نیستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید