رشد 10 برابری کسب وکارهای آنلاین در دوران کرونا
به گزارش مجله گرگانلند، بعضی از کسب وکارهای آنلاین در دوران کرونا و با وجود مسائل بسیار توانستند رشد 10 برابری را تجربه نمایند که در بین آنها، فروشگاه های آنلاین، سامانه های نوبت دهی آنلاین خدمات درمانی و سوپرمارکت های آنلاین در صدر قرار داشتند.
سال گذشته صنایع مختلف کشور به دلیل همه گیری کرونا در دنیا با رکود روبرو شدند. شیوع این ویروس مسائل زیادی را رقم زد اما در این میان کسب وکارهای آنلاین به دلیل ماهیتی که داشتند توانستند صندلی خود را در بین مردم پیدا نمایند. مردمی که شاید قبلا اعتقادی به خرید اینترنتی نداشتند در این شرایط به اجبار برای تامین مایحتاج، حمل و نقل و آموزش به فضای مجازی روی آوردند.
در سال 99 بعضی از کسب و کارها به نقطه انتها فعالیت خود برسند و بعضی با افت رو به رو شوند، اما بعضی دیگر از کسب وکارها همه گیری این ویروس منتفع شدند و درآمدشان افزایش پیدا کرد.
مجموعه ابرآروان که به65 هزار کسب و کار آنلاین در کشور زیرساخت ابری ارائه می دهد در گزارش عملکرد خود در سالی که گذشت به آنالیز شرایط کسب وکارهای آنلاین پرداخته است.
بنابر این گزارش توسعه زیرساخت های ابری کشور با اضافه کردن 13 پاپ سایت خارجی، تقویت 6 پاپ سایت خارجی و 4 پاپ سایت داخلی توسعه پیدا نموده است.
پرترافیک ترین سامانه ها
آمار ترافیکی این مجموعه ابری نشان می دهد سامانه های بورسی و سرمایه گذاری و سایت خرید خودرو، پرترافیک ترین سایت ها در سال 1399 بوده اند. با توجه به نوسانات بازار بورس و خودرو البته این انتظار می رفت که ترافیک حضور کاربران در این حوزه بیشتر باشد.
به واسطه کرونا خدمات الکترونیک دولتی افزایش پیدا کرد و به همین واسطه سامانه های نوبت دهی آنلاین خدمات درمانی هم به جمع پرترافیک ترین سامانه ها وارد شده اند. نکته جالب این است که با توجه به شیوع این ویروس و کاهش سفرها، خدمات سفر که تا سال گذشته با اقبال بالایی روبه رو بودند در سال 1399 به آخرین رتبه در بین این سامانه های پرترافیک رسیدند.
براساس ترکیب داده های حوزه های کسب وکاری سامانه های آنلاین سفارش غذا و تاکسی توانستند از رکود عبور نموده و به رکودشکنی جدیدی در سال 99 دست پیدا نمایند.
رشد 10 برابری سوپرمارکت های آنلاین
در این بین سامانه های بورسی و فروش خودرو با پیک های مقطعی رکوردشکنی کردند. فروشگاه های آنلاین رشد دو برابری، سامانه های نوبت دهی آنلاین خدمات درمانی رشد سه برابری و سوپرمارکت های آنلاین رشد 10 برابری را رقم زدند.
این در حالی است که سامانه های فروش بلیت سفر و رزرو هتل در بهترین حالت توانستند به ترافیک سال گذشته شان دست پیدا نمایند و سال کرونا را در رکود سپری کردند.
طبق آمار، سامانه های حمل و نقل، خرید خودرو، خدمات بانکی و بازار سرمایه، فیلم و سریال آنلاین، رسانه ها، خرید اینترنتی، دولت الکترونیک، نوبت دهی آنلاین خدمات درمانی، سفارش غذا و خدمات سفر به ترتیب توانسته اند رتبه یک تا 10 از نظر ترافیک را به دست بیاورند.
ترافیک سامانه های مربوط به تاکسی و سفارش غذای آنلاین که در زمستان 98 و شروع کرونا با افت شدید به یک سوم رسیده بود، از فصل بهار با شیب ملایم رو به افزایش گذاشتند و سفارش غذا در فصل تابستان و تاکسی آنلاین در فصل پاییز به ترافیک مشابه سال قبل رسیدند. با ادامه این فرایند، پیک ترافیکی سامانه های سفارش آنلاین غذا در فصل پاییز و سامانه های تاکسی آنالین در فصل تابستان شکسته شد.
4 میلیارد درخواست در یک روز
با افزایش خریدهای آنلاین پس از کرونا، فروشگاه هایی که به فروش آنلاین محصولات می پرداختند با فرایند افزایشی، رشد دوبرابری نسبت به سال قبل را تجربه کردند و در بلک فرایدی (حراج آدینه) به پیک ترافیکی 4میلیارد درخواست رسیدند.
سال کرونا برای سامانه های نوبت دهی خدمات درمانی پررونق بود و آن ها را به ترافیک سه برابری نسبت به سال گذشته رساند.
یکشنبه ها، بیشترین ترافیک آنلاین
در این گزارش، الگوی ترافیک آنلاین کاربران ایران نیز مورد آنالیز قرار گرفته است. جمع داده های کاربران مشتریان نشان می دهد بیشترین ترافیک آنلاین کاربران در روزهای یکشنبه و در ساعات پیش از ظهر اتفاق می افتد و کمترین ترافیک آنلاین مربوط به ساعت 4 صبح در تمام روزهاست.
418 دقیقه قطعی کامل اینترنت در سال گذشته
اما دشواری کسب وکارهای آنلاین در سال 1399 تنها از کرونا و مسائل مالی متاثر نبود. اطلاعات سامانه رادار نشان می دهد در یک سال گذشته، کم تر از یک دهم درصد (418 دقیقه) قطعی کامل اینترنت اتفاق افتاده است. اما با هشت هزار و 871 دقیقه اختلال، زیرساخت اینترنت کشور 5درصد از کل سال با اختلال روبرو بوده است. ،ایرنا
منبع: ایران آنلاین