انواع جوهر کدام است و بهترین جوهر چه ویژگی هایی دارد ؟

به گزارش مجله گرگانلند، بهترین جوهر یا مرکب که در بازار موجود است، می تواند در بالا بردن کیفیت و بازدهی دستگاه چاپ نقش بسزایی داشته باشد. استفاده نکردن از جوهر مرغوب در انواع چاپ مانند چاپ دیجیتال میتواند بر کیفیت محصول نهایی، همچنین بازدهی دستگاه ها و طول عمر آن تاثیر بگذارد در ادامه سه نوع جوهر که عبارتند از جوهر حلال اکو، جوهر حلال و جوهر اشعه ماورا بنفش UV)) را معرفی می کنیم و مزایا و ضررهای آنها را تشریح می کنیم، با ما همراه باشید.

انواع جوهر کدام است و بهترین جوهر چه ویژگی هایی دارد ؟

بیشتر بخوانید : معرفی 10 تولیدکننده برتر مرکب چاپ ایران

جوهر حلال اکو(جوهر حلال سازگار با محیط زیست)

این جوهر سازگار با محیط است و از نظر زیست محیطی بی خطر و قابل تجزیه است که از عصاره اتر گرفته شده از روغن معدنی تصویه شده بدست می آید. به همین دلیل می توان آنرا جوهر حلال ملایم یا حلال سبک هم نامید.

این نوع جوهر بعلت داشتن ترکیبات آلی فرار نسبتاً کم و بوی کمی که دارد برای هر دو گرافیک داخلی، خارجی و تابلوهای تبلیغاتی ایده آل است. حتی در صورت داشتن تهویه کافی می توان در محیط اداری هم از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : چاپ سیلک اسکرین در منزل یا چاپ حرارتی در منزل؛ برای چاپ تیشرت بهترین انتخاب کدام است؟

جوهر حلال

این نوع جوهر به نام های حلال های قوی یا حلال های کامل می باشد که حاوی مایع حامل، رنگدانه و رزین است. به علت داشتن محتوای بالای ترکیبات آلی فرار، بزرگترین کاربرد آن چاپ محصولاتی است که در خارج از منزل استفاده می شود. در بسیاری از نقاط جهان به علت ارزان، با دوام، ضد آب و ضد خش بودن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : چاپ سابلیمیشن چیست ؟

جوهر یووی (UV)

این نوع جوهر، نوترین فناوری چاپ می باشد. پس از چاپ با این جوهر برای خشک کردن آن از لامپ های ماورا بنفش استفاده می کنیم از ویژگی های این جوهر می توان به برجسته شدن آن اشاره کرد و لازم نیست که برای محافظت در برابر لکه ها و ساییدگی ها از پوشش های گران قیمت استفاده کنیم. علت نامگذاری آن هم استفاده از نور ماورا بنفش (ultraviolet) است. پیشنهاد می شود این فناوری نو در چاپ را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید : مرکب چاپ چگونه ساخته می شود؟

مقایسه دوام و پایداری سه نوع جوهر

از لحاظ دوام و پایداری جوهر UV با 3 تا 5 سال ماندگاری، بشترین دوام را دارد و بعد از آن جوهر حلال 2 سال ماندگاری و جوهر حلال سازگار با محیط زیست با 1 سال ماندگاری، کمترین پایداری را دارد.

بیشتر بخوانید : چگونه نسبت به کار چاپی بهترین مرکب را انتخاب کنید ؟

مقایسه قیمت انواع جوهر

از بین این سه نوع جوهر، جوهرUV گرانترین و جوهر حلال ارزانترین می باشند.

بیشتر بخوانید : بهترین مرکب برای چاپ و بسته بندی کدام است ؟

مزیت ها و معایب جوهر UV چیست ؟

با توجه به زیان بار بودن حلال های شیمیایی برای محیط زیست، استفاده از جوهرUV باعث کاهش انتشار مواد شیمیایی در محیط زیست می شود، زیرا این جوهرها با اشعه ماورابنفش خشک شده و در نتیجه حلالی در محیط منتشر نمی کند و زیانی برای چاپ کننده ندارد. بنابراین برای حفظ سلامتی این نوع جوهر ها توصیه می شود.

به این علت که این جوهر بدون تابش خشک می شود اگر جایی بریزد تمیز کردن آن هم کار سختی می باشد. هزینه راه اندازی این نوع جوهر نسبت به جوهرهای دیگر بیشتر است. از طرفی چاپگرها باید از تماس جوهر با پوست جلوگیری کنند زیرا باعث بروز خارش و حساسیت در پوست می شوند.

بیشتر بخوانید : کاربرد رنگ در بسته بندی چیست ؟

مزیت ها و معایب جوهر حلال چیست ؟

جوهر حلال از حلال های شیمیایی و بودار تولید می شود.

جوهرهای حلال حاوی مواد معطر و فرار هستند بنابراین سریع خشک می شوند و در برابر نورخورشید و آب مقاوم هستند بنابراین می توان در محیط باز از این نوع جوهر برای بنرها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : چگونه نسبت به کار چاپی بهترین مرکب را انتخاب کنید ؟

مزیت ها و معایب جوهر حلال اکو چیست ؟

جوهر حلال اکو بو و ماده خطرناک ندارد و مسئله ای در استفاده در محیط بسته ایجاد نمی کند.

اما نسبت به جوهر حلال دیرتر خشک می شوند و در برابر خورشید و آب مقاوم نبوده بنابراین نمی توان در محیط آزاد از آن استفاده کرد و باید پوشش شیمیایی داشته باشد.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1271

به "انواع جوهر کدام است و بهترین جوهر چه ویژگی هایی دارد ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع جوهر کدام است و بهترین جوهر چه ویژگی هایی دارد ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید