نرخ باروری 58 درصد استان های ایران کمتر از سطح جانشینی است

به گزارش مجله گرگانلند، دفتر جمعیت،نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران، گزارشی از مقدار باروری کل کشور در فاصله سال های 96 تا 99 را منتشر نموده است. نتایج این گزارش از کاهش مقدار باروری کل کشور به 1.71 فرزند حکایت دارد که عددی هشدارآمیز است. چه آنکه این مقدار، باروری کمتر از سطح جانشینی است.

نرخ باروری 58 درصد استان های ایران کمتر از سطح جانشینی است

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، مقدار باروری کل کشور از 2.07 فرزند در سال 96 که می توان آن را باروری در سطح جانشینی در نظر گرفت؛ با سیری نزولی به 1.71 فرزند در سال 99 یعنی باروری کمتر از سطح جانشینی رسیده است.

در واقع 58 درصد از استان ها در سال 99 باروری کمتر از سطح جانشینی یعنی بین 1.5 تا 2.1 فرزند، 16 درصد از استان ها باروری بسیار پایین یعنی 1.3 فرزند و کمتر از آن، 13 درصد از استان ها باروری پایین یعنی 1.5 فرزند و کمتر از آن و 13 درصد از استان ها باروری بالاتر از سطح جانشینی یعنی بیشتر از 2.1 فرزند داشته اند.

تهران به همراه سمنان، البرز، مازندران و گیلان پنج استان با مقدار باروری بسیار پایین و سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و یزد، چهار استان با مقدار باروری بالاتر از سطح جانشینی در سال 99 بوده اند.

بعلاوه در سال گذشته ایلام، قزوین، اصفهان و مرکزی باروری پایین و سایر استان ها نیز باروری کمتر از سطح جانشینی داشته اند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1380

به "نرخ باروری 58 درصد استان های ایران کمتر از سطح جانشینی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ باروری 58 درصد استان های ایران کمتر از سطح جانشینی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید