طرح عیدی دادن کتاب در صورت همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد گسترده تر می گردد

به گزارش مجله گرگانلند، خبرنگاران، در روزهای بهاری و سال نو، هرکس دوست دارد به خانواده و دوستانش چیزی به یادگار بدهد. سنت عیدی دادن، یکی از رفتارهای قدیمی میان ایرانیان است و در ساختن خاطرات کودکی هر فرد نقش رنگینی برجای گذاشته است. کتاب کالایی فرهنگی است که عمر طولانی دارد، به خصوص اگر در صفحات ابتدایی آن یادداشتی نوشته گردد، می تواند حس و حال روزگار را در خود نگهداری کند. چند سالی است که کتاب فروشان مردم را به عیدی دادن کتاب دعوت می نمایند. هرکس می تواند با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته است، کتابی خریداری کند.

طرح عیدی دادن کتاب در صورت همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد گسترده تر می گردد

محمد زارع، مدیر کتاب فروشی رود در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره اقداماتی که باید برای ترویج انتخاب کتاب، برای عیدی دادن انجام گردد، گفت: نخستین نکته این است که چیزی را هدیه می دهیم که دوست داریم. در تعطیلات عید بیشتر کتاب فروشان باز هستند، حتی کالای جانبی آوردند که می تواند بچه ها را جذب کند. این فرصت خوبی است تا به بچه ها کتاب هدیه بدهیم، جذابیت های کتاب را برایشان شرح بدهیم و از هر راهی می توانیم بچه ها را درگیر کتاب کنیم.

به گفته زارع هدیه دادن کتاب 30 هزار تومانی برای کودکی که توقع دریافت عیدی 500 هزار تومانی دارد می تواند به عنوان ضدتبلیغ عمل کند. در این شرایط بزرگسالان باید به ظرایف دقت نمایند و برای مثال پول را میان برگ های کتاب هدیه بدهند، اینطور می توانند خاطره خوبی برای کودک بسازند. او ادامه داد: قیمت کتاب مهم نیست، اگر به کسی کادوی گران قیمت می دهید، کتاب هم بدهید و بگذارید با کتاب آشنا گردد. معرفی کتاب می تواند تاثیر زیادی روی افراد بگذارد.

او با تاکید بر اینکه رسانه های رسمی وظایف فرهنگی برعهده دارند، شرح داد: معرفی کتاب می تواند بخشی از وظیفه فرهنگی رسانه ها باشد. زیرا در شرایطی کتاب از زندگی مردم خارج شده است که در قدیم افراد حتی اگر کتاب را نخوانده بودند، تظاهر به کتاب خوانی می کردند، زیرا کتاب خوانی را فضل و فخر می پنداشتند.

ضرورت خرید کتاب از کتاب فروشی

کتاب فروشی رود کتاب های دست دوم و تمیز را می فروشد و هم تعویض می نماید. مدیر این کتاب فروشی کتاب های سالم و تمیز ناشرانی را که می خواهند انبار خود را خالی نمایند، می خرد و با قیمت مناسب می فروشد. زارع اعلام کرد: بسیاری از افرادی که برای تعویض کتاب می آیند، آثار کتابسازی شده در دست دارند که از چادرهای نصب شده در خیابان ها و میدان های شهر یا مترو خریدند، برای آن ها درباره ضرورت خرید کتاب از کتاب فروشی شرح می دهم، زیرا کتاب فروش می خواهد مشتری را 30 سال نگه دارد و فروشنده های کتاب در چادر و مترو ممکن است هفته آینده آنجا نباشند.

به گفته این کتاب فروش اگر تهیه چیزی اولویت پیدا کند، افراد منتظر بهانه یا تخفیف نمی مانند و حتما آن را می خرند. او ادامه داد: چطور است که کودک می تواند مادر و پدر خود را مجبور به خرید پیراهن دو میلیون تومانی کند؟ اگر کتاب را هم دوست داشته باشد کاری می نماید تا خریده گردد.

زارع ادامه داد: کتاب دغدغه من است و فقط کار و عایدی نیست، اما باید جنبه مالی کتاب رعایت گردد، اگر هر فرد نابلد چادر بزند و کتاب را با 60 درصد تخفیف بفروشد، ارزش کتاب را از بین می برد.

کاری کنیم که کودک از کتاب فروشی خاطره خوبی داشته باشد

زارع با دعوت از افرادی که زمانی برای کتاب خوانی ندارند، اما دوست دارند بچه هاشان کتاب بخوانند، گفت: اگر شغل فردی که شکلی است که نمی تواند کتاب بخواند، باید به برادرزاده و ... بگوید که کتاب چیز خوبی است. کافی است کودک را همراه خود با کتاب فروشی ببرد، کتاب فروشان می توانند با کودک صحبت نمایند و مطابق با علایق او، کتاب معرفی نمایند.

این کتاب فروش اقداماتی برای جذب بچه ها به فضای کتاب فروشی انجام می دهد، برای مثال بادکنک هایی خریده بود و به بچه های که وارد کتاب فروشی می شدند، هدیه می داد تا کودک از فضای کتاب فروشی خاطره خوبی داشته باشد. او اضافه نمود: سعی می کنم بچه های که وارد کتاب فروشی می شوند، حس خوبی داشته باشد، حتما لازم نیست که کتاب را بخرند، بلکه باید کاری کنیم تا بچه ها در کتاب فروشی خاطرات خوبی داشته باشد. بچه ها در کتاب فروشی می توانند حس نمایند که کار فرهنگی انجام دادند.

وزارت فرهنگ و ارشاد می تواند ازاین طرح حمایت کند

کتاب فروشان سود کمتری نسبت به ناشران و شرکت های توزیع نماینده کتاب کسب می نمایند، به همین علت گستره اقداماتی که می توانند برای اجرای طرح ها و ترویج کتاب خوانی انجام بدهند، محدود است. پیغام مصلح، مدیر کتاب فروشی کتابشار در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره طرح ترویج عیدی دادن کتاب گفت: در واقع ایده خوب و بحث قشنگی است، خوب است که حمایت گردد؛ اما اگر فقط به صورت جنبش و کمپینی باشد که کتاب فروشان از آن حمایت می نمایند، خیلی کمتر دیده و شنیده می گردد، زیرا کتاب فروشان صدایشان به مخاطب های کتاب می رسد، یعنی آن هایی که در لحظه خریدار کتاب هستند.

او ادامه داد: به نظر می رسد هدف این طرح جذب افرادی باشد که کمتر کتاب می خوانند و با کتاب فروشی ها در ارتباط نیستند. باید برای این افراد برنامه ریزی گردد و این کار می تواند به وسیله ادارات دولتی انجام گردد، زیرا معمولا این ادارات سررسید هدیه می دهند و می توانند در سازمان هایشان کتاب را جایگزین هدایای قبلی نمایند.

اتحادیه ناشران و کتاب فروشان می تواند در انتقال مطالبات کتاب فروشان و تسهیل اجرای آن ها نقش داشته باشد. مصلح با تاکید بر اینکه باید از شهرداری، صداوسیما و سایر نهادهای دولتی مطالباتی برای حمایت از این طرح داشته باشیم، اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد می تواند ازاین طرح حمایت کند و برای مثال با سازمان صدا و سیما هماهنگ کند تا درباره این طرح در زیرنویس شبکه ها اطلاع رسانی انجام بدهد.بعلاوه وزارت فرهنگ و ارشاد می تواند برای نصب بیلبوردهای شهری اقداماتی انجام بدهد.

مدیر کتاب فروشی کتابشار با اشاره به بنرهایی که در هفته کتاب در شهر تهران نصب شده بود و نویسندگان و کتاب هایشان را معرفی می کرد، گفت: شهرداری نشان داد که به مسائل فرهنگی توجه دارد و می تواند این اقدامات را انجام بدهد. در این روزها هم اگر بخواهد حتما می تواند اقداماتی انجام بدهد.

بسیاری از سازمان های دولتی نمی توانند از کتاب فروش خصوصی خرید نمایند

مصلح با اعلام اینکه سال جاری برای فروش کتاب به شرکت های دولتی و خصوصی بازاریابی نموده اند، درباره مسائل فروش کتاب به اداره ها و سازمان های دولتی شرح داد: کتاب فروشی های محلی نمی توانند فاکتور رسمی ارائه بدهند و این کار را سخت می نماید. ممکن است شرکت دولتی بخواهد با کتاب فروش خصوصی همکاری کند و از او کتاب بخرد، اما ما سازوکاری نداریم که بتوانیم فاکتور رسمی ارائه کنیم. این ها مسائلی است که اتحادیه می تواند آن ها حل نماید، اما منفعل است. همانطور که نتوانست مانع فروش آثار کتاب سازی شده در خیابان ها، میدان ها و فضای مجازی گردد.

به گفته این کتاب فرش شرکت های خصوصی همکاری بهتری برای خرید کتاب با کتاب فروشان انجام می دهند، او ادامه داد: یک مساله مهم همراه کردن شرکت های دولتی با این طرح است. با اینکه روش بازاریابی ما برای جذب شرکت های خصوصی نتیجه بخش بوده است، اما ساز و کار شرکت های دولتی فرق می نماید و اینطور نیست که از کتابفروشی خرید نمایند. بسیاری از شرکت های دولتی، مجبور به خرید از ناشرهای دولتی هستند، زیرا باید استعلام داشته باشند که به صرفه ترین خرید را انجام دادند.

او با اشاره به قیمت سرسام آور کاغذ و تاثیر آن بر بهای کتاب ادامه داد: شاید در این شرایط مهم ترین اقدام کنترل قیمت کاغذ باشد؛ زیرا با افزایش قیت کاغذ، شاهد افت جدی فروش کتاب خواهیم بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1555

به "طرح عیدی دادن کتاب در صورت همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد گسترده تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح عیدی دادن کتاب در صورت همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد گسترده تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید