تاثیر نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا

به گزارش مجله گرگانلند، اثر بخشی واکسن کرونا در همه افراد یکسان نیست بلکه عوامل مختلفی از جمله نوع تغذیه و اندازه مواد مغذی خون می تواند در اندازه اثر بخشی واکسن کرونا تاثیر بگذارد.

تاثیر نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، این روز ها براساس برنامه زمان بندی گروه های سنی اقدام به تزریق واکسن کرونا می نمایند و یکی از شایع ترین سوال آن ها تاثیر نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا است.

درباره اینکه آیا هنگام تزریق واکسن کرونا، نوع تغذیه به تاثیر گذاری واکسن یاری می نماید یا خیر احتیاج مند مطالعه است که با توجه به اینکه زمان کمی از شروع تزریق واکسن می گذرد مطالعات محدودی در این زمینه اجرا شده است.

با توجه به تشابه کرونا با بسیاری از بیماری ها از جمله آنفلوانزا، دانشمندان یکسری تحقیقات و مطالعات اجرا شده درباره دیگر واکسن ها را به کرونا هم بسط داده اند.

آزمایش های اجرا شده درباره تغذیه بر روی اثربخشی واکسن گویای این است که بعد از تزریق واکسن سطح آنتی بادی در همه افراد به یک مقدار بالا نمی رود و در واقع، اثر بخشی واکسن در همه افراد یکسان نیست و به عواملی نظیر نوع تغذیه افراد و مقدار مغذی خون بستگی دارد.

مواد مغذی موجود در بدن انسان روی سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و سیستم ایمنی هم در پی تزریق واکسن کرونا، آنتی بادی زیادی ترشح می نماید که این آنتی بادی مانع ابتلا فرد به کرونا می گردد.

یکی از مهمترین فاکتور هایی که به وسیله کارشناسان هم تایید شده مقدار ویتامین دی موجود در بدن افراد است یعنی پس از تزریق واکسن، آنتی بادی کمتری در بدن افرادی که سطح ویتامین دی کمی دارند فراوری می گردد.

بعلاوه این قبیل افراد هنگام ابتلا به این ویروس شدت بیماری شان بیشتر از دیگر افراد بوده و احتیاج بیشتر به بستری در بخش آی. سی. یو و مراقبت های ویژه دارند.

پزشکان از شهروندان خواسته اند پیش از تزریق واکسن کرونا، سطوح ویتامین دی بدن را چک نمایند و سطح بالای 50 قابل قبول برای سلامت انسان است.

روی هم بر سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبت بالایی می گذارد و افراد در صورت مصرف اندک غلات، حبوبات و گوشت در وعده غذایی، پیش از تزریق واکسن کرونا آزمایش داده و در صورت محرز شدن کمبود روی در بدن زیر نظر پزشک اقدام به مصرف مکمل هایی برای بالا بردن مقدار روی بدن نمایند.

مقدار ویتامین سی بدن هم باید مناسب باشد چراکه مطالعات نشان داده افرادی که ویتامین سی بدن شان در حد نُرمال است پس از تزریق واکسن، مقدار آنتی بادی فراوری شده در بدن آن ها مطلوب بوده و حالت پیشگیرانه می تواند داشته باشد.

افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و شدت بیماری در آن ها بیشتر است حتی در صورت تزریق واکسن کرونا بدن آن ها آنتی بادی کمتری فراوری می نماید.

هنگام تزریق واکسن افراد نباید گرسنه باشند بلکه پیش از تزریق باید وعده غذایی مناسب مصرف کننند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1240

به "تاثیر نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر نوع تغذیه در اثر بخشی واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید