ابداع کلاه دوچرخه سواری با قابلیت خنک شدن سر ورزشکار

به گزارش مجله گرگانلند، با یاری پرینتر سه بعدی یک کلاه ایمنی طراحی شده که در صورت احتیاج دریچه هایی در آن باز می گردد.

ابداع کلاه دوچرخه سواری با قابلیت خنک شدن سر ورزشکار

به تازگی با یاری پرینتر سه بعدی کلاه ایمنی مخصوص مسابقات دوچرخه سواری ابداع شده که مجهز به حسگرهای مختلف است و در صورت احتیاج تغییر شکل می دهد تا هوای دور سر ورزشکار را خنک کند.

به نقل از نیواطلس، به تازگی یک کلاه ایمنی برای مسابقات دوچرخه سواری طراحی شده که در عین آنکه به تهویه هوای اطراف سر کاربر خود یاری می نماید، ویژگی های آیرودینامیکی آن حفظ شده است. جالب آنکه شکل این کلاه ایمنی در مراحل مختلف مسابقه تغییر می نماید.

جیمز نواک یکی از محققان دانشگاه دیکین در این باره می گوید: بیشتر کلاه های ایمنی محصولات ثابتی هستند و بنابر شرایط تغییر نمی نمایند. کلاه های مذکور طوری طراحی می شوند که برای کاهش نیروی پسا (drag force)، هیچ راهی برای تهویه هوا در آنها به کار نرفته در نتیجه ورزشکاران فقط می توانند به مدت کوتاهی از آنها استفاده نمایند. زیرا این کلاه های ایمنی خطر بیش از اندازه داغ شدن را در بردارند.

در مسابقات بزرگ مانند توردوفرانس (Tour de France) که هر مرحله از آن 6 ساعت طول می کشد، استفاده از این کلاه های ایمنی کار بسیار مسئله ای است.

به همین دلیل نواک با یاری پرینتر سه بعدی یک کلاه ایمنی طراحی شده که در صورت احتیاج دریچه هایی در آن باز می گردد. این طرح Dynaero نام دارد و با استفاده از بلوتوث به رایانه ها و حسگرهای نصب شده در دوچرخه یا موبایل متصل می گردد. به این ترتیب دریچه های مذکور با توجه به تغییرات دما، سرعت یا شرایط دیگر باز و بسته می شوند.

نواک در این باره شرح می دهد: این کلاه ایمنی دارای حسگر بلوتوث، موتور میکرو سروو (micro servo) و همچنین اپلیکیشن مخصوصی خواهد بود که با استفاده از حسگرهای سرعت سنج، میزان سرعت را کنترل و دریچه ها را باز می نماید. نسخه های بعدی این کلاه ایمنی به طیف مختلفی از حسگرهای دوچرخه سواری و پوشیدنی متصل خواهند بود.

البته پروژه نواک در مراحل اولیه است،اما او یک نمونه اولیه از کلاه ایمنی مذکور را با یاری پرینتر 3 بعدی ساخته و آن را در تونل باد آزمایش نموده است.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 24

به "ابداع کلاه دوچرخه سواری با قابلیت خنک شدن سر ورزشکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع کلاه دوچرخه سواری با قابلیت خنک شدن سر ورزشکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید