مخالفت ازبکستان با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک این کشور

به گزارش مجله گرگانلند، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، با تصمیم به ظاهراً قطعی واشنگتن برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از افغانستان، شایعاتی در مورد تصمیم آمریکا برای استقرار مجدد نیروهای نظامی خود در یکی از کشورهای منطقه آسیای میانه به جای افغانستان در رسانه های متعدد منتشر شده که یکی از گزینه های احتمالی چنین انتخابی نیز ازبکستان است.

مخالفت ازبکستان با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک این کشور

به همین دلیل، وزارت دفاع ازبکستان با انتشار بیانیه ای رسمی اظهار داشت که واکنش کشورش نسبت به هرگونه پیشنهاد مبنی بر استقرار نیروهای نظامی متعلق به هر کشور خارجی در خاک ازبکستان منفی خواهد بود.

همچنین یک سخنگوی وزارت دفاع ازبکستان نیز در واکنش به انتشار چنین شایعاتی گفت که اسناد دست بالا دستی و اساسی کشورش در مورد مسائل دفاعی به صراحت بیان نموده که استقرار نیروهای نظامی هر کشور خارجی در ازبکستان ممنوع بوده و این موضوع به شکل ماده قانونی در حقوق اساسی ازبکستان نیز قید شده است.

این سخنگوی وزارت دفاع ازبکستان همچنین تاکید نمود که اصل اساسی سیاست خارجی ازبکستان، عدم مشارکت در هرگونه عملیات و درگیری نظامی است.

گفتنی است این واکنش صریح وزارت دفاع ازبکستان در پی انتشار خبر نشریه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا منتشر شده که اعلام نموده بود واشنگتن قصد استقرار مجدد نیروهای نظامی خود در تاجیکستان یا ازبکستان را دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1142

به "مخالفت ازبکستان با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت ازبکستان با استقرار نیروهای آمریکایی در خاک این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید