ساخت دستگاه نخ ریسی آزمایشگاهی ابریشم در دانشگاه گیلان خبرنگاران

به گزارش مجله گرگانلند، مدیر گروه پژوهشی ابریشم دانشگاه گیلان گفت: محققان دانشگاه گیلان پیروز به ساخت دستگاه نخ ریسی آزمایشگاهی ابریشم با هدف ارزیابی و تست الیاف شدند.

ساخت دستگاه نخ ریسی آزمایشگاهی ابریشم در دانشگاه گیلان خبرنگاران

سید حسین حسینی مقدم، مدیر گروه پژوهشی ابریشم دانشگاه گیلان، در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، با اشاره به ساخت دستگاه ریسی آزمایشگاهی ابریشم گفت: با توجه به اینکه در شرایط فعلی کارخانه جات ابریشم در استان فعال نیستند و امکان تست الیاف فراهم نبود در این راستا، اقدام به ساخت این دستگاه با هدف ارزیابی و تست الیاف کردیم.

حسینی مقدم با اشاره به نحوه کارکرد دستگاه ریسی آزمایشگاهی ابریشم عنوان کرد: در مرحله اول این دستگاه پیله ابریشم را نخ ریسی می نماید و در مرحله بعدی در آزمایشگاه تست استحکام، طول و قطر نخ را اندازه گیری می گردد.

وی اضافه کرد: قبلا در آزمایشگاه های کارخانه پیله و ابریشم شمال این نوع آزمایش ها انجام می شد و از زمانی که این کارخانه تعطیل شد عملا آزمایشگاهی در این زمینه فعال نیست. در این راستا، تجهیزات لازم را برای این نوع آزمایش در دانشگاه گیلان داشتیم؛ بنابراین فقط باید دستگاهی نخ ریسی می ساختیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان توضیح داد: دستگاه ریسی آزمایشگاهی ابریشم حدود شش ماه طول کشید از سوی دکتر محفوظی و گروه با همکاری طراحی و ساخته گردد.

وی اعلام کرد: با توجه به ظرفیت خوبی که کشور از لحاظ فراوری محصولات مرغوب وجود دارد مانند (فرش ابریشمی) ضروری است که نخ خوب فراوری گردد و این مستلزم کنترل کیفیت الیاف است. ما از تمام کسانی که نخ فراوری می نمایند دعوت می کنیم پیله های ابریشم خود را برای ما بفرستید تا با ارزیابی، کیفیت نخ تعیین گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1065

به "ساخت دستگاه نخ ریسی آزمایشگاهی ابریشم در دانشگاه گیلان خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاه نخ ریسی آزمایشگاهی ابریشم در دانشگاه گیلان خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید