خبرنگاران یک دقیقه بعداز نیمه شب؛ رمانی به زبان شعر آزاد

به گزارش مجله گرگانلند، تهران- خبرنگاران- یک دقیقه بعداز نیمه شب به قلم سارا کروسان رمانی است به شکل شعر آزاد که با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی وارد بازار کتاب شده است.

خبرنگاران یک دقیقه بعداز نیمه شب؛ رمانی به زبان شعر آزاد

نوجوانی دوران گذار است، افراد این گروه سنی ایستاده در راستا بزرگسالی، کودکی را پشت سر گذاشته اند و در مرز تغییرات روحی و جسمی در پی مضامینی هستند که با این حال گذار هم خوانی داشته باشد. کروسانیکی از این نویسندگان پیروز این گروه سنی است.

سارا کروسان (Sarah Crossan) متولد 1981 میلادی، نویسنده ایرلندی است که ابتدا در دانشگاه فلسفه و ادبیات خواند و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته نوآوری و نویسندگی خلاق گرفت. او برای رمان هایش جوایز معتبر متعددی؛ از جمله مدال کارنگی دریافت کرد و در سال 2018 به عنوان سفیر ادبیات نوجوانان در ایرلند معرفی شد.

از ویژگی های آثار کروسان، انتخاب قالب و زبان شعر است برای رمان . او این زبان را پیشتر نیز برای روایت رمان ما یک نفرهم به کار برده بود.؛ انتخابی هوشمندانه برای نویسنده ای که بار احساسات و عواطف اثرش آشناست و جزئیات از چشمش پنهان نمی ماند.

کروسان داستان یک دقیقه بعد از نیمه شب را تحت تاثیر تماشای فیلمی مستند از زندگی ادوارد ارل جانسون، یک محکوم به اعدام نوشته است. ادوارد مون که به تازگی به اعدام محکوم شده است، خانواده ای نابسامان دارد و بیشتر وقتش را بیرون از خانه و با غریبه ها می گذراند. جو 10 سال است برادرش اد را ندیده و حالا راهی سفری از نیویورک به تگزاس است تا برادر محکوم به مرگش را ملاقات کند.

به محض آنکه می نشینم

شمارش معکوس آغاز می شود

شمارش معکوس برای زمان باهم بودن

یک چشمم به اد است

و چشم دیگرم به ساعت.

گاهی دلم می خواهد آنجلا دست از خواندن بکشد

چون خواندنش خیلی طول می کشد

و دلم می خواهد خاله کارن نباشد

تا زمان و مکان

فقط برای من باشد.

و در آن پنج دقیقه آخر

که منتظرم نگهبان روی ساعتش بزند

نمی دانم چطور لحظه ها را به هم بدوزم،

زمان بسازم

و از غلظت این اندوه بکاهم. (ص. 320)

یک دقیقه بعد از نیمه شب، با ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی یازدهمین جلد از مجموعه رمان جوان است که در 392 صفحه و شمارگان یک هزار و 100 نسخه توسط نشر افق منتشر شده است. از این نویسنده پیشتر نیز آثاری چون اَپل و رِین (نشر هوپا)، ما یک نفر (نشر پیدایش) و وزن آب (نشر هوپا) به فارسی منتشر شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 330

به "خبرنگاران یک دقیقه بعداز نیمه شب؛ رمانی به زبان شعر آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک دقیقه بعداز نیمه شب؛ رمانی به زبان شعر آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید