خبرنگاران زیرساخت های کردستان چندبرابر بیش از بودجه مصوب اعتبار گرفتند

به گزارش مجله گرگانلند، سنندج - خبرنگاران - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: سال گذشته اعتبار حوزه راه و ارتباطات (زیرساخت ها) در این استان چند برابر بیشتر از بودجه مصوب اعتبار گرفتند که این امر مهم، موجب تسریع در اجرای طرح های این حوزه شد.

خبرنگاران زیرساخت های کردستان چندبرابر بیش از بودجه مصوب اعتبار گرفتند

بهرام نصراللهی زاده روز شنبه در گفت و گویی خبری گفت: سال 98 سال ویژه ای و سختی برای کشور بود که در ابتدای سال با بارندگ های گسترده و وقوع سیل در مناطق مختلف از جمله کردستان روبرو بودیم و در طول سال هم مسائل و مسائل زیادی را پشت سر گذاشتیم و در پایان سال هم شیوع بیماری کرونا همه مسائل را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی با بیان اینکه تحریم های بدخواهان و دشمنان نظام اسلامی در سال گذشته شدت بیشتری گرفت، اضافه کرد: این مساله باعث محدودیت شدید منابع و مسائل اقتصادی کشور شد ولی با همه این سختی ها، کارنامه دولت در زمینه خدمات رسانی و توسعه و آبادانی کردستان بسیار مطلوب بود و با این وجود هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم که مروری بر این خدمات امیدواری را بیشتر و چشم انداز روشنی برای آینده ترسیم می کند.

نصراللهی زاده یکی از خدمات مهم دولت در کردستان طی سال گذشته را توسعه زیرساخت هایی برشمرد که توسعه استان را تسهیل می کند و نیازهای اصلی را هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگ و زیربنایی نیازمند مدت زمان طولانی برای بهره برداری است، اضافه کرد: در حوزه زیرساخت یکی از برنامه های مهم دولت اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی سراسری و بین المللی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه کردستان از استان هایی است که هنوز به شبکه ریلی متصل نشده است، یادآور شد: راه آهن تهران - همدان - سنندج تا همدان تکمیل شده و از همدان تا سنندج نیز عملیات اجرایی آن در دست انجام است.

وی با بیان اینکه این طرح در سال 97 حدود 30 میلیارد تومان هزینه داشت، گفت: در سال 98 عملیات اجرایی این طرح فعال تر شد و در قانون بودجه 150 میلیارد تومان با ابلاغیه 130 میلیارد تومان بود که با موافقت دولت بیش از سه برابر افزایش یافت و به 390 میلیارد تومان رسید که 13 برابر اعتبار سال قبل از آن بود.

نصراللهی زاده تاکید کرد: ایستگاه راه آهن سنندج هم اواخر سال قبل کلنگ زنی و مقدمات کار برای ریل گذاری هم انجام شد که به دلیل همه گیری شیوع بیماری کرونا فعالیت این طرح تعطیل شد تا پس از عادی شدن شرایط از سر گرفته شود.

وی یکی از دیگر طرح های راه و ارتباطات این استان را راه های اصلی استان از جمله کریدور شمالغرب به جنوب اعلام کرد که 320 کیلومتر آن در استان است و گفت: به بخشی از این کریدور که در محدوده استان است توجه ویژه شد و از این میزان 150 کیلومتر تبدیل به بزرگراه و 150 کیلومتر هم به پیمانکار واگذار شده است.

نصراللهی زاده اعتبار این طرح در قانون بودجه 97 را 60 میلیارد ریال اعلام کرد و اضافه کرد: این اعتبار در قانون بودجه 98 به 190 میلیارد تومان افزایش یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان از گردنه صلوات آباد سنندج به عنوان گره ارتباطی مرکز استان با مرکز کشور نام برد و اضافه کرد: تعریض 20 کیلومتر از این گردنه سخت گذر که در قانون بودجه 10 میلیارد تومان اعتبار داشت با حمایت دولت برای اجرای آن 40 میلیارد تومان هزینه شد و اکنون 50 درصد این محور زیر بار ترافیک قرار گرفته و مابقی آن هم در چند ماه نخست امسال به بهره برداری می رسد.

وی جاده مهم سنندج - مریوان را از محورهای پرتردد برای مردم و دارای ارزش اقتصادی به دلیل امتداد در مرز رسمی و بین المللی باشماق دانست و اضافه کرد: این مرز دومین مرز ترانزیتی کشور با 6 میلیارد دلار ترانزیت در سال است که عملیات اجرایی محور منتهی به آن از سنندج از دهه 80 شروع شده ولی کار به کندی پیش رفت ولی در سال 98 اقدامات بزرگی برای آن انجام شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یکی از اقدامات مهم در این محور را احداث تونل بزرگ باغان به طول یک هزار و 900 متر برشمرد و تاکید کرد: کارهای تاسیساتی آن در حال انجام است و پارسال بیش از سه برابر اعتبار مصوب یعنی 80 میلیون تومان هم اعتبار گرفت.

اتمام محور بیجار - همدان و احداث محورهای دیواندره - بیجار، بیجار - زنجان و کمربندی برخی شهرها هم کارهای مهم اجرا شده توسط دولت در این استان طی سال 98 است که نصراللهی زاده به آنها اشاره کرد.

وی در حوزه حمل و نقل هوایی هم به اجرای عملیات فرودگاه دوم استان در سقز اشاره و آن را طرحی استراتژیک برشمرد و گفت: این طرح با سرعت خوبی در حال انجام است و امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: بخش بزرگی از ساختمان ترمینال این فرودگاه اجرا شده و با بهره برداری از آن دسترسی مردم منطقه به حمل و نقل هوایی تسهیل می شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 457

به "خبرنگاران زیرساخت های کردستان چندبرابر بیش از بودجه مصوب اعتبار گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران زیرساخت های کردستان چندبرابر بیش از بودجه مصوب اعتبار گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید