تشدید اختلافات میان عربستان و شرکت های سرمایه گذاری خارجی

به گزارش مجله گرگانلند، عربستان در رقابت با امارات در زمینه پذیرش سرمایه گذاری شرکت های خارجی اظهار داشت که میخواهد معامله با شرکت هایی که دفاتر منطقه ای آنها خارج از عربستان است را متوقف کند.

تشدید اختلافات میان عربستان و شرکت های سرمایه گذاری خارجی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سعودی لیکس،اختلافات عمیقی میان رژیم آل سعود و شرکت های سرمایه گذاری خارجی به وجود آمده است و این شرکت ها پیشنهاد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مبنی بر انتقال دفاتر منطقه ای خود به ریاض را رد کردند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بعضی منابع اختلافات عمیق میان محمد بن سلمان با شرکت های سرمایه گذاری خارجی را فاش کردند که این شرکت ها پیشنهاد ولیعهد سعودی مبنی بر انتقال دفاتر منطقه ای خود از دبی به ریاض را رد کردند؛چرا که این شرکت ها از شرایط سیاسی و مالی عربستان ابراز نگرانی کردند و همین امر منجر به خشم ولیعهد سعودی شده است.

بر این اساس محمد بن سلمان دستور داد تا قرارداد با هر شرکت یا موسسه تجاری که دفتر مرکزی آن در منطقه خارج از عربستان باشد، متوقف گردد که این تصمیم ولیعهد شامل ارگان های دولتی، موسسه ها و صندوق های وابسته دولت و یا هر یک از زیرمجموعه این سازمان ها است.

این اقدام انگیزه ای برای سازگاری کار شرکتها و موسسات خارجی با دولت عربستان، سازمانهای دولتی، موسسات و صندوق ها و یا هر یک از دستگاه هایی است که در کوشش برای ایجاد شغل، افزایش رشد مالی و بهره وری در عربستان است.

24شرکت بین المللی در جریان نشست مجمع ابتکار سرمایه گذاری آینده در عربستان که اخیراً برگزار شده، خاطرنشان کردند که قصد دارند دفاتر منطقه ای خود را به ریاض منتقل نمایند. با این وجود، با توجه به سطح پایین زندگی در ریاض در مقایسه با دبی، تعداد کمی از شرکت ها تمایل به انتقال دفتر مرکزی خود به ریاض دارند.

بعضی از شرکت ها به دلیل وجود پتانسیل مالی عربستان، موافقت کردند به ریاض منتقل شوند از جمله این شرکت ها بکتل است که اخیراً پیروز به دریافت مدیریت پروژه لاین شد که بخشی از طرح نئوم است.

تشدید رقابت میان عربستان و امارات

رقابت برای به دست آوردن سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی در منطقه خلیج فارس ، درگیری جدید میان عربستان و امارات را نشان می دهد.

ریاض در چارچوب سیاست مالی جدید در حال جذب سرمایه جدیدی است و این امر می تواند بر سرمایه گذاری های فعلی در امارات متحده عربی تأثیر بگذارد.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دفتر سرمایه گذاری ابوظبی تأکید کرد که امارات متحده عربی می تواند در برابر رقابت های عربستان مقاومت کند.

رقابت میان دولت های خلیج فارس که برای دنیای پسا کرونا آماده می شوند و به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود برای کاهش وابستگی به درآمد نفتی هستند، تشدید می گردد.

ولیعهد سعودی در جلسه گفت و گوی استراتژیک در نشست دنیای مالی با حضور بیش از 160 تن از سران و تاجران عظیم بین المللی خاطرنشان کرد که ارزش فرصت های عظیم سرمایه گذاری در عربستان طی 10سال آینده به شش تریلیون دلار می رسد. وی در این جلسه گفت و گو به فرصت های سرمایه گذاری در عربستان با ارزش شش تریلیون دلار پرداخت که سه تریلیون دلار آن به پروژه های جدید در قالب چشم انداز 2030 اختصاص دارد.

فایننشال تایمز گزارش داد که بن سلمان انگیزه هایی برای متقاعد کردن شرکت های چند ملیتی ارائه می دهد تا دفاتر مرکزی خود را به ریاض انتقال دهند.

بلومبرگ گزارش داد که اقدامات سعودی تجارت منطقه ای امارات متحده عربی و همچنین موقعیت دبی را تهدید می نماید.

دبی سنگر تقریباً تمام شرکت های عظیم چند ملیتی است که در منطقه حضور دارند.

کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول یکی از بدترین بحران ها برای عربستان شد و به همین دلیل بسیاری از مدیران شرکت های بین المللی که تارنمای رسمی داووس صحرا از آنها به عنوان شرکای راهبردی عربستان نام برده به طور رسمی خاطرنشان کردند که از حضور در این کنفرانس امتناع می نمایند.

پرونده حقوق بشر سعودی علاوه بر قتل خاشقجی به دلیل سرکوب و اعدام مخالفان سیاسی و بازداشت شاهزادگان در هتل ریتز کارلتون، نقض حقوق زنان و حاکم بودن جو خفقان آمیز و کشتار مردم بیگناه در یمن به شدت سیاه و قطور است و همه محافل سیاسی و مدافع حقوق بشر در دنیا حتی حامیان و همپیمانان ریاض نیز به این موضوع اذعان دارند و تا به امروز بارها موارد یاد شده در کنفرانس و نشست ها و سمینارهای منطقه ای و دنیای محکوم شده است.

بر اساس آخرین گزارش اداره کل آمار که ماه گذشته منتشر شد، پیامدهای منفی ویروس کرونا همچنان بر بازار کار و اقتصاد عربستان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1005

به "تشدید اختلافات میان عربستان و شرکت های سرمایه گذاری خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید اختلافات میان عربستان و شرکت های سرمایه گذاری خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید