ترکیب سینمایی عجیب برای نوروز کرونایی 1400

به گزارش مجله گرگانلند، البته این بار شیوع کرونا اهمیت و علاقه مندی به این نوبت را کاملا تحت تاثیر قرار داده و بجز نوروز 1399 که سینما ها تعطیل بودند، اکران نوروزی 1400 را هم باید ویژه و متفاوت دانست، چرا که دیگر کسی مثل گذشته برای آن سر و دست نشکست.

ترکیب سینمایی عجیب برای نوروز کرونایی 1400

انتها سبد اکران نوروزی سینما ها از فیلم هایی که پیش بینی می شدند، خالی ماند و ترکیبی متفاوتی از برآورد ها، نخستین اکران سال 1400 را رقم خواهد زد.

اکران نوروز همواره یکی از مهم ترین نوبت های اکران فیلم در ایران بوده و صاحبان بسیاری از فیلم ها بویژه آن هایی که در جشنواره فجر شرکت می نمایند و اثرشان مورد توجه قرار می گیرد به دنبال این نوبت اکران هستند.

برهمین اساس همواره دو سه هفته پیش از سرانجام سال تکلیف فیلم های نوروزی معین می شد تا زمان کافی برای تبلیغات هم باشد؛ فرصتی که سال جاری به هفته سرانجامی سال رسیده است.

البته این بار شیوع کرونا اهمیت و علاقه مندی به این نوبت را کاملا تحت تاثیر قرار داده و بجز نوروز 1399 که سینما ها تعطیل بودند، اکران نوروزی 1400 را هم باید ویژه و متفاوت دانست، چرا که دیگر کسی مثل گذشته برای آن سر و دست نشکست و بعد از کلی تمدید مهلت برای متقاضی شدن فیلم ها و چک و چانه زدن و احتمالا کوشش برای راضی کردن فیلمسازان، بالاخره پنج فیلمی راهی اکران شدند که از بعضی آن ها حتی اطلاعات و خبر های رسمی و دقیقی در دست نیست.

شاید شاخص ترین فیلم های اکران نوروزی را بتوان خون شد و خورشید دانست، آن هم بیشتر به دلیل اسم و رسم سازندگانشان یعنی مسعود کیمیایی و مجید مجیدی.

البته اگر خورشید به رقابت نهایی اسکار راه یافته بود شرایط فرق می کرد و به نظر می رسد اعلام نام فیلم مجیدی به عنوان یکی از گزینه های اکران نوروزی در روزی که اسامی نامزد های اسکار معرفی شدند، بی ارتباط با این موضوع نباشد چرا که طبق اطلاع حاصل شده از جلسه شورای صنفی نمایش، هفته قبل حضور فیلم خورشید به همراه خون شد در اکران نوروزی قطعی شده بود، ولی با وجود برگزاری جلسه های شورا در روز های یکشنبه، اعلام نام دو فیلم باقی مانده به عصر روز دوشنبه (همزمان با معین شدن نامزد های اسکار) موکول شد.

با این حال فیلم خورشید که در جشنواره فیلم ونیز با کسب جایزه شیر طلایی مورد تحسین نهاده شد و در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم جایزه بهترین فیلم را گرفت، احتمالاً بیشترین شانس را برای برگرداندن مخاطب به سینما ها داشته باشد.

آخرین ساخته مجیدی با بازی علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی و چند کودک و نوجوان کار که در زمان جشنواره فجر بسیار مورد توجه نهاده شدند، روایتگر داستانی از زندگی بچه های کار در تهران است.

اما به جز این فیلم خون شد مسعود کیمیایی هم یکی از فیلم های مطرح این نوبت از اکران خواهد بود. کیمیایی که این روز ها مشغول ساخت فیلم تازه ای است، سال گذشته متقاضی حضور خون شد در جشنواره فجر بود، ولی پیش از آغاز جشنواره در اعتراض به اتفاق های سیاسی و اجتماعی ماه های منتهی به بهمن از شرکت در این رویداد انصراف داد و همین سبب بروز واکنش های مخالف و موافق متعددی در میان کاربران فضای مجازی و نیز اهالی سینما شد.

البته پرحاشیه ترین واکنش به کنایه ها و انتقاد شهاب حسینی به انصراف مسعود کیمیایی برمی گشت که خود به تنهایی سبب یک سری اتفاق های حاشیه ای پررنگ تر در طول جشنواره شد. با این حال با وجود انصراف کیمیایی از جشنواره، جواد نوروزبیگی - تهیه نماینده این فیلم- تمایلی به کناره گیری فیلمش از این رویداد نداشت و خون شد بدون حضور کارگردان در جشنواره به نمایش گذاشته و داوری شد.

در این فیلم سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، سیامک صفری، لیلا زارع، سیامک انصاری و هومن برق نورد از جمله بازیگران هستند و بعضی داستان قهرمان پرور آن را مشابه قیصر دانسته اند.

یکی دیگر از فیلم های اکران نوروزی سال جاری لاله به کارگردانی اسدالله نیک نژاد است که این هم یکی از فیلم های پرحاشیه سینمای ایران محسوب می گردد. ساخت این فیلم بیش از هشت سال طول کشید و پروژه فراوری آن از سال 92 به دلیل اختلافات پیش آمده در مالکیت، توسط سازمان سینمایی به تعلیق درآمد تا در نهایت با تغییر تهیه نماینده و حکمیت برای مشخص تکلیف مالکیت، فیلمبرداری تمام شد.

نیک نژاد در گفت وگویی با ایسنا به موانع زیادی در راه ساخت فیلمش اشاره نموده و گفته بود که دست خدا پشت لاله است. ساخت فیلم لاله در مرحله اول به تهیه نمایندگی پروانه پرتو بود و فیلمبرداری 40 درصد باقی مانده به تهیه نمایندگی تورج منصوری انجام شد.

این فیلم درباره لاله صدیق یکی از قهرمان های اتومبیل رانی ایران است. در این فیلم سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، سینان تازچو، نیکی کریمی، سام قریبیان، همایون ارشادی، پیغام اینالویی، محمود اردلان، امیرعلی دانایی و محمد صادقی از جمله بازیگران هستند.

اما در شرایطی که پیش بینی می شد فیلم هایی همچون دینامیت یا چپ راست در اکران نوروزی 1400 باشند، فیلم های کمدی دیگری از صندوق بیرون آمده اند که کمتر اسمی از آن ها بود و حتی خبر صدور پروانه نمایش یکی از آن ها یعنی تک خال همین دو روز قبل منتشر شد.

تک خال به کارگردانی جواد منافی و تهیه نمایندگی حسین فرحبخش یک کمدی موزیکال با بازی پوریا پورسرخ، سحرقریشی، شبنم قلی خانی، امیر کربلایی زاده و یوسف تیموری است؛ و آخرین فیلم اکران نوروزی هفته ای یک بار آدم باش به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه نمایندگی مستانه مهاجر است که از این فیلم تا لحظه انتشار این گزارش اطلاعات جزئی منتشر نشده است.

منبع: فرادید
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 1034

به "ترکیب سینمایی عجیب برای نوروز کرونایی 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب سینمایی عجیب برای نوروز کرونایی 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید