بورس و مسئولیت اجتماعی، سیاسی و اخلاقی سازمان حکمرانی، چرا حاکمیت نمی تواند نسبت به ریزش بورس بی تفاوت باشد؟

به گزارش مجله گرگانلند، پرویز امینی نوشت: کسانی که با اعتماد به وعده دولت در تضمین اصل دارایی ها و نیز سودآوری قابل قبول، وارد این بازار شدند و اینک با یک سقوط بهمن وارِ در کمتر از دوماه پولشان در حال دود شدن است و وعده های مکرر دولتی ها و رئیس مجلس در بهبود شرایط بازار بورس تحقق نیافته که هیچ، شرایط اسفناک تر شده است.

بورس و مسئولیت اجتماعی، سیاسی و اخلاقی سازمان حکمرانی، چرا حاکمیت نمی تواند نسبت به ریزش بورس بی تفاوت باشد؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، شاخص کل بورس از 20 مرداد ماه تا به امروز حدود 700 هزار واحد سقوط داشته است و عده بسیاری مقصر اصلی را دولت و سیاست های آن می دانند. مال باختگان اصلی سهامداران خردی هستند که با دعوت دولت سرمایه خود را به دست بورس سپردند. به همین دلیل روز گذشته نیز جمعی از سهامداران حقیقی در تجمع اعتراضی مسالمت آمیز در مقابل مجلس خواهان پاسخگویی مسئولان و جبران زیان های به بار آمده شدند.

پرویز امینی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز در برابر مجلس یک تجمع آرام و مسالمت آمیز و در اعتراض به مالباختگی در بورس انجام شد. اقتصاد آشفته و بی سروسامان کشور، زندگی بخش عظیمی از مردم را با رنج، توام نموده است و در این بین، جمعیت عظیمی علاوه بر این درد و رنج مشترک، رنج مضاعفی پیدا نموده اند.

کسانی که با اعتماد به وعده دولت در تضمین اصل دارایی ها و نیز سودآوری قابل قبول، وارد این بازار شدند و اینک با یک سقوط بهمن وارِ حدود 700 تا 800 هزار واحدی در بورس، احساس می نمایند همه سرمایه ای که اندوخته بودند یا با رنج سالیان بدست آورده بودند یا با فروش خانه و ماشین در این بازار سرمایه گذاری نموده بودند یا از اطرافیان قرض نموده بودند و حتی وام های ازدواج خود را وارد بورس نموده بودند، در کمتر از دوماه پیش چشمانشان در حال دود شدن است و وعده های مکرر دولتی ها و رئیس مجلس در بهبود شرایط بازار بورس تحقق نیافته که هیچ، شرایط اسفناک تر شده است.

سازمان حکمرانی ج. ا.ا به دلایلی نمی تواند نسبت به این شرایط بی تفاوت باشد:

دلیل اول؛ دعوت ها، وعده ها و اعلام تعهدها و اطمینان بخشیِ بخش مهمی از سازمان حکمرانی کشور به مردم از شخص رئیس جمهور روحانی و بخش های مالی دولت و اظهارات خودسرانه افرادی در رسانه ملی که دوره حضور در بورس را دوره خوش باشی ملت می دانستند. بخش قابل توجهی از مردم با اعتماد به این عناصر سطح بالای حکومت، تن به ریسک سرمایه گذاری در این بازار دادند. اگر غیر از این بود و افراد مستقل از وعده سازمان حکمرانی وارد بورس می شدند، اخلاقا شرایط متفاوت میشد و حکومت می توانست از نظر اخلاقی عدم دخالت خود را موجه کند. اما اینک استدلال عمومی مردم که متکی به شواهد و قرائن بیَن است، اطمینان آنها به وعده و حمایت دولت برای حضور در بورس است.

دلیل دوم؛ در بین سرمایه گذاران و بسیاری از کارشناسان این ریزش بهمن وار طبیعی نیست و دولت و قوه مجربه با ورود دستوری و دست کاری عامدانه در بورس، سرمایه ملت را برای جبران مسائل مالی خود از جمله کسری بودجه، به این شرایط کشانده اند. این ادعا را نمی توان مسکوت گذاشت و بدون قانع کردن افکارعمومی از کنارش گذشت.

دلیل سوم؛ بخش عظیم و اصلی خسارت دیدگان در بورس از طبقات متوسط و زیر متوسط جامعه اند که در این وانفسای مالی بنا بر اعتماد به حکومت برای بی ارزش نشدن دارایی خود و نیز کسب سود متناسب با تورم و از دست ندادن قدرت خرید خود در مقایسه با سایر بازارها، وارد بورس شده اند و اینک نه تنها از عهده این هدف برنیامده اند بلکه هست و نیست خود را بر باد رفته می دانند.

دلیل چهارم؛ جمعیت عظیم و قابل توجه خسارت دیدگان از بورس است که نشان دهنده عمومیت مسئله است. این جمعیت عظیم در این شرایط بد مالی، به تنگنای مضاعفی دچار شده اند و شرایط دشواری را به لحاظ روحی و روانی و خانوادگی، علاوه بر مشکل مالی تجربه می نمایند.

دلیل پنجم؛ همچنان امیدوار بودن این جمعیت زیان داده در بورس به تدبیر حکومت و برطرف خسارت از آنهاست که تجمع اعتراضی آرام و مسالمت آمیز امروز مردم مؤید آن است و این فرصتی است که بدون تنش اجتماعی این چالش حل و فصل گردد و از عواقب امنیتی کار در آینده پرهیز کرد.

دلیل ششم؛ ضرورت بازیابی اعتبار بازار بورس و مدعاهای مالی و مهمتر بازیابی اعتبار وعده های حکومت به شکل عام نزد مردم و سرمایه گذاران به عنوان یکی از محورهای حل و فصل مسائل مالی کشور در آینده است.

دلیل هفتم؛ بر اساس نظر بعضی کارشناسان، به دلیل غیرطبیعی و دستوری بودن این ریزش، اتخاذ سیاست ها و راهکارهایی که بتوان شرایط بد کنونی بورس را تغییر داد و خسارت های مردم را جبران کرد، ممکن و احتمال دارد.

بنابراین به دلایل گوناگون اخلاقی، مالی، سیاسی و اجتماعی که بیان شد، سازمان حکمرانی در کلیت خود نمی تواند نسبت به شرایط فعلی بورس و این جمعیت عظیم خسارت دیده و از رنجی که این هم وطنان از ناحیه اطمینان به حکومت متحمل شده اند، بی توجه باشد. دست کم حکومت اخلاقا به خاطر وعده ای که داده است در برابر این افراد مسئول است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 785

به "بورس و مسئولیت اجتماعی، سیاسی و اخلاقی سازمان حکمرانی، چرا حاکمیت نمی تواند نسبت به ریزش بورس بی تفاوت باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس و مسئولیت اجتماعی، سیاسی و اخلاقی سازمان حکمرانی، چرا حاکمیت نمی تواند نسبت به ریزش بورس بی تفاوت باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید