بازگشت روسیه به میز مذاکره خلع سلاح هسته ای با آمریکا بدون حضور چین

به گزارش مجله گرگانلند، کاخ کرملین گفت دولت روسیه در ماه جاری میلادی گفتگوهای خلع سلاح هسته ای را با کاخ سفید از سر می گیرد، مشروط بر اینکه آمریکا برای حضور چین در این گفتگوها پافشاری نکند.

بازگشت روسیه به میز مذاکره خلع سلاح هسته ای با آمریکا بدون حضور چین

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، سرگی ریابکف (معاون وزیر خارجه روسیه) روز 22 ژوئن در وین، پایتخت اتریش با نماینده آمریکا مصاحبه می کند. موضوع دیدار ریابکف با مارشال بلینگزلی معاهده نیو استارت است که اعتبار آن فوریه سال آینده به انتها می رسد.

دانلد ترامپ با وجود بیرون کشیدن آمریکا از چند معاهده و توافق بین المللی، پیش تر علاقه خود را به ادامه دادن فرایند خلع سلاح هسته ای با روسیه نشان داده بود. بر اساس آنچه در نیو استارت آمده، دو قدرت بزرگ هسته ای جهان متعهد شده اند فهرست موجودی کلاهک های هسته ای را در زرادخانه های خود به نصف کاهش دهند.

البته دولت ایالات متحده اصرار دارد توافقی که جایگزین نیو استارت (مربوط به دولت باراک اوباما) می شود باید به گونه ای تنظیم شود که چین را هم دربر بگیرد. پکن در چند دهه اخیر به یکی از قدرت های هسته ای جهان تبدیل شده اما زرادخانه موشک ها و کلاهک های اتمی آن بسیار کوچک تر از روسیه و آمریکاست. مشکل اصلی در این میان، مخالفت شدید مسکو با بازی دادن پکن در مصاحبههای هسته ای با واشنگتن است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبهیی ویدئوکنفرانسی با اعضای شورای روابط خارجی مخالفت قطعی و قاطع کرملین را با حضور چین در مذاکره با آمریکا گفت. ریابکف توپ را به زمین واشنگتن انداخت و گفت: روسیه مخالفت حضور چین در مصاحبههای خلع سلاح هسته ای نیست، به این شرط که فرانسه و بریتانیا هم به عنوان دو قدرت دیگر هسته ای جهان سر میز مذاکره حضور داشته باشند.

به نظر می رسد اقدام روسیه در دعوت کردن از متحدان نزدیک آمریکا به مصاحبههای خلع سلاح هسته ای ترفندی باشد در پاسخ به پافشاری واشنگتن برای حضور چین سر میز مذاکره. پکن قدیمی ترین و راهبردی ترین متحد مسکو است و روسیه می گوید اگر قرار باشد چین تعداد کلاهک های هسته ای خود را کاهش دهد، فرانسه و بریتانیا هم باید دست به اقدام مشابه بزنند.

بر اساس آمار انجمن پایش سلاح در واشنگتن، آمریکا و روسیه هر کدام 6000 کلاهک هسته ای دارند و چین با 290 کلاهک، در فاصله ای بسیار دورتر از دو قدرت برتر هسته ای جهان ایستاده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gorganland.ir شناسه مطلب: 559

به "بازگشت روسیه به میز مذاکره خلع سلاح هسته ای با آمریکا بدون حضور چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت روسیه به میز مذاکره خلع سلاح هسته ای با آمریکا بدون حضور چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید